Poniżej krótki opis narzędzi przydatnych w codziennej pracy z dokumentami w formacie .pdf. Tym razem artykuł przygotowałem z myślą o użytkownikach systemu Microsoft Windows (Windows XP). Okazuje się, że można bez większego trudu znaleźć w internecie aplikacje spod znaku Open Source znacznie ułatwiające pracę z tego typu plikami.
 
1. Format .pdf, podobnie jak format .doc (Microsoft Word) jest formatem binarnym (NIE tekstowym). Ma jednak kilka zalet:
  • jednakowa reprezentacja treści zapisanych w zbiorach .pdf zarówno na monitorze jak i na drukarce,
  • jednakowa reprezentacja niezależnie od systemu operacyjnego, wersji systemu operacyjnego,
  • automatyczna kompresja danych,
  • ochrona dokumentu przed modyfikacją (brak możliwości łatwej edycji, zmiany treści zapisanego dokumentu, przynajmniej do pewnego stopnia).
2. Czynności (funkcje), jakie chcielibyśmy wykonywać na dokumentach .pdf:
2.1. Tworzenie dokumentów w formacie .pdf.
2.2. Scalanie / rozdzielanie dokumentów w formacie .pdf.
2.3. Ustawianie dokumentów przeznaczonych do wydruku w kolejkę.
2.1. Tworzenie dokumentów w formacie .pdf.
W skrócie zadanie polega na zainstalowaniu na komputerze wirtualnej drukarki, która potrafi przetłumaczyć każdy dokument do niej wysyłany do pliku w formacie .pdf. Zasada jest prosta: jeżeli coś daje się wydrukować, to daje się z tego czegoś utworzyć dokument w postaci .pdf.
 
Technicznie rzecz ujmując dokument najpierw przekształcany jest do pliku w formacie .ps (PostScript), czyli takim teoretycznie zrozumiałym dla każdej drukarki, a następnie z postaci .ps do postaci .pdf.
 
Narzędzia:
2.1.1. Ghostscript dla MS Windows.
2.1.2. PDFCreator dla MS Windows.
 
Oba narzędzia są na licencji GPL (GNU General Public License): http://pl.wikipedia.org/wiki/GPL
Oba narzędzia są dostępne bezpłatnie np. tutaj: http://sourceforge.net/
 
Po zainstalowaniu obu powyższych narzędzi mniej więcej uzyskujemy równoważnik płatnego programu o zamkniętym kodzie Adobe Acrobat.
 
2.2. Scalanie / rozdzielanie dokumentów w formacie .pdf.
Narzędzie przydatne np. w przypadku dołączania do plików tekstowych rysunków lub zdjęć wykonanych w innych programach, dołączania stron początkowych dokumentów z podpisami (skany pierwszych stron dokumentów) itp.
 
Narzędzia:
 
Narzędzie dostępne na licencji GPL (GNU General Public License): http://pl.wikipedia.org/wiki/GPL
Narzędzie dostępne bezpłatnie np. tutaj: http://sourceforge.net/
 
 
2.3. Ustawianie dokumentów przeznaczonych do wydruku w kolejkę.
Czasami muszę wydrukować większą partię dokumentów, np. dokumentację kilku produktów. Zadanie to można wykonać ręcznie, np. kopiując najpierw pliki, które chcemy wydrukować, do jednego katalogu, a następnie wysyłając kolejne pliki na drukarkę, czekając po każdym pliku, aż drukarka skończy pracę. To samo zadanie można zautomatyzować: kopiujemy pliki przeznaczone do wydruku do jednego katalogu, a następnie posługujemy się poniższym narzędziem, które przejmie za nas rolę związaną z nadzorem wysyłania kolejnych dokumentów do drukarki. Aplikacja potrafi zapamiętywać listę plików przeznaczonych do wydruku w pliku, potrafi przeglądać zawartość wskazanych katalogów w poszukiwaniu plików danego typu (np. .vsd, .xls, .doc, .pdf) automatycznie przygotowując listę plików do wydruku itp.
 
Narzędzie:
Brak licencji.
Narzędzie dostępne bezpłatnie. Jeżeli ktoś zna odpowiednik Open Source na licencji GNU, proszę o kontakt.
Dodaj komentarz