W tej kategorii znajdą się pozycje literatury poświęcone szeroko pojętej tematyce rowerowej, w tym turystyce rowerowej.
Pozycje zaznaczone pogrubioną czcionką posiadam w swoich zbiorach bibliotecznych. Te, które zostały pogrubione oraz ich tło jest ciemno-zielone, są dostępne w postaci galerii. Poniżej, pod tabelami, znajdują się subiektywne oceny poszczególnych pozycji książkowych, wraz ze spisem treści i przykładowym cytatem.
Przed II wojną światową:
Autor |
Tytuł |
Wydawnictwo |
Rok wydania |
ISBN |
Ocena subiektywna |
Kazimierza Hemerling, Wiktor Berger |
nakładem Wiktora Bergera |
Lwów 1894 |
b.d. |
10 / 10 | |
Franciszek Szymczyk |
b.d. |
Warszawa 1931 |
b.d. |
7 / 10 |
Stalinizm i socjalizm:
Autor |
Tytuł |
Wydawnictwo |
Rok wydania |
ISBN |
Ocena subiektywna |
Zygmunt Koczorowski |
Nasza Księgarnia |
Warszawa 1946 |
b.d. | 4 / 10 | |
Franciszek Szymczyk |
Wydawnictwo "Prasa Wojskowa" |
wyd. I, Warszawa 1948 |
b.d. | 4 / 10 | |
Franciszek Szymczyk |
Kolarstwo wyczynowe |
b.d. |
Warszawa 1949 |
b.d. | |
Franciszek Szymczyk |
Wydawnictwo "Prasa Wojskowa" |
wyd. II, Warszawa 1950 |
b.d. | 4 / 10 | |
Zygmunt Koczorowski |
Rower i rowerzysta |
Nasza Księgarnia |
Warszawa 1950 |
b.d. | |
Kazimierz Grudzień |
Wydawnictwo S. Arcta |
Warszawa 1950 |
b.d. | 7 / 10 | |
Franciszek Szymczyk |
Kolarstwo SPO |
b.d. |
Warszawa 1951 |
b.d. | |
Marian Wnuk |
Szlaki kolarskie |
Wyd. Kraj. |
Warszawa 1951 |
b.d. | |
Rajmund Sosiński |
Wiedza Powszechna, Wydawnictwo Popularno-Naukowe |
1951 |
b.d. | 8 / 10 | |
Franciszek Sawicki |
Sport i Turystyka |
Warszawa 1953 |
b.d. | 4 / 10 | |
Franciszek Szymczyk |
Kolarstwo dla wszystkich |
Sport i Turystyka |
Warszawa 1956 |
b.d. | 4 / 10 |
Janusz Kowalik |
Jeżdżę rowerem |
Wydawnictwa Komunikacyjne |
Warszawa 1957 |
b.d. | |
Wacław Gabara |
Organizowanie i prowadzenie turystycznych wypraw kolarskich |
Sport i Turystyka |
Warszawa 1958 |
b.d. | |
praca zbiorowa |
Na rowerze |
Sport i Turystyka |
Warszawa 1958 |
||
Zygmunt Dąbrowski |
Wydawnictwo Harcerskie |
Warszawa 1960 |
b.d. | 5 / 10 | |
Wacław Gabara, Henryk Giner |
PTTK |
Warszawa 1965 |
b.d. | 4 / 10 | |
Zbigniew Drygalski |
Sport i Turystyka |
Warszawa 1972 |
b.d. | 2 / 10 | |
praca zbiorowa |
wyd. I: Sport i Turystyka |
wyd. I: Warszawa 1975 |
b.d. |
5 / 10 | |
Krzysztof Wyrzykowski |
Sport i Turystyka |
1978 |
b.d. |
||
Ryszard Szurkowski |
Kolarstwo |
Sport i Turystyka |
1979 |
83-2017-2239-3 |
66 stron |
praca zbiorowa pod redakcją Marka Dąbrowskiego |
wyd. I: Zakład Wydawniczo-Propagandowy PTTK |
wyd. I: Warszawa 1979 |
b.d. | 8 / 10 | |
Krzysztof Potocki |
Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych |
Warszawa 1981 |
83-202-0122-5 |
6 / 10 | |
Andrzej Jazdon, Jan Harmoza |
WKiŁ |
Warszawa 1981 |
83-206-0159-2 | 5 / 10 | |
praca zbiorowa pod redakcją Marka Dąbrowskiego |
wyd. II: Wydawnictwo PTTK "Kraj" |
wyd. II: 1983 |
83-00-00366-5 | 8 / 10 | |
Kopta T. |
Rower w ruchu drogowym |
WKiŁ |
Warszawa 1984 |
b.d. |
|
praca zbiorowa (?) |
ROMET |
Bydgoszcz 1984 |
b.d. | 6 / 10 | |
Tomasz Barczyk, Jacek Wojciechowski |
WKiŁ |
Warszawa 1985 |
83-206-0474-5 |
10 / 10 | |
B. Tuszyński |
100 lat WTC i kolarstwa polskiego |
Wyd. okolicznościowe WTC |
Warszawa 1986 |
b.d. | |
praca zbiorowa |
wyd. II: Wydawnictwo PTTK "Kraj" |
wyd. II: Warszawa 1987 |
83-7005-035-2 |
5 / 10 | |
Maciej Kaszubski |
Sport i Turystyka |
1988 |
83-217-2688-7 |
78 stron | |
praca zbiorowa pod redakcją Marka Dąbrowskiego |
Turystyka kolarska |
wyd. III: |
1989 |
83-4005-148-0 |
116 stron, pocycja mocno zmieniona w stosunku do poprzednich wydań |
Pozycje polskie wydane po odzyskaniu niepodległości w 1989:
Autor |
Tytuł |
Wydawnictwo |
Rok wydania |
ISBN |
Ocena subiektywna |
Marek Utkin |
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne |
Warszawa 1991 |
83-02-04543-8 |
9 / 10 | |
praca zbiorowa |
rower, historia, legendy, sytuacje, wyprawy, technologia, techniki, typy |
Wydawnictwo Pascal |
2004 |
83-7304-306-3 |
10 / 10 |
Jakub Karp |
Maraton z blatu |
Buk rower |
2004 |
83-920107-0-1 |
162 strony |
praca zbiorowa |
Cykliści, sympatycy, pasjonaci, mistrzowie |
Ośrodek Karta |
2010 |
978-83-61283-44-7 |
194 strony, album |
praca zbiorowa |
Jazda na rowerze, profesjonalnie o sporcie |
Muza SA |
2012 |
||
Paweł Urbańczyk |
Maraton z blatu 2.0 |
Inne spacery |
2012 |
Pozycje zagraniczne przetłumaczone na język polski i wydane po odzyskaniu niepodległości w 1989:
Autor |
Tytuł |
Wydawnictwo |
Rok wydania |
ISBN |
Ocena subiektywna |
Jim Zarka | Kolarstwo górskie | Opus | Łódź 1992 | 83-7089-005-9 | 4 / 10 |
Robert van der Plas | Rower górski know-how | Stapis | 1995 |
83-85145-67-2 |
|
Robert van der Plas | Rower górski | Wydawnictwo GORD | Gdańsk 1995 |
83-900094-6-3 |
258 stron |
Robert van der Plas | Naprawa rowerów | ARKADY | 1995 |
83-213-3766-1 |
Seria: do it yourself, 114 stron |
Werner Lindorf | Naprawa i konserwacja rowerów górskich | Interart | Warszawa 1995 |
83-7060-346-7 |
Seria: zrób to sam, 74 strony |
Oliver Roberts | Kolarstwo. Przewodnik dla początkujących | Bellona | ??? |
83-11-10406-9 |
|
Fred Milson |
GeoCenter International |
Warszawa 1996 |
83-86146-81-3 |
8 / 1 | |
Wolfgang Taubmann, Peter Schiffner |
Rower moje hobby |
J&BF |
1997 |
|
|
Jeremy Evans , Brant Richards
|
Rowery górskie wszystko o rowerach, akcesoriach i technice jazdy
|
Elipsa |
1998 |
??? |
|
Dan Joyce , Carlton Reid , Paul Vincent
|
Moja Pasja Rowery (Wyposażenie, Naprawy, Turystyka , Wyścigi)
|
Muza S.A.
|
1999 |
??? |
|
Andy Bull |
Wydawnictwo Wiedza i Życie |
Warszawa 2000 |
87-7184-845-5 | 5 / 10 | |
Lennard Zinn |
Buk Rower |
Zielonka, maj 2006 |
83-920107-6-0 |
10 / 10 | |
Brian Lopez |
Jazda rowerem górskim |
Buk Rower |
wyd. I: |
222 strony | |
Fred Milson |
Rower, regulacja, naprawa, konserwacja
|
Almapress |
2007 |
978-83-7020-371-9
|
|
Mark Storey |
Rowery, regulacja, naprawa, konserwacja |
Almapress |
wyd. III |
||
Joe Friel
|
Biblia treningu kolarza górskiego
|
BUK ROWER |
2010 |
978-83-9307-032-9 |
|
Rowan Sorell, Chris Moran, Ben Mondy |
Kolarstwo górskie w Europie |
2010 |
978-83-7596-077-8 |
||
Andrew Edwards |
Ostre koło, globalna kultura |
Vesper |
Pozńań 2012 |
978-83-7731-031-1 |
146 stron |
Robert Penn |
Przepis na rower |
Galaktyka |
Łódź 2012 |
978-83-7579-234-8 |
230 stron |
Dominik Lau |
Kolarstwo, podstawy treningu |
Buk Rower |
2012 |
||
praca zbiorowa |
Wszystko o rowerze - budowa, naprawa, konserwacja, regulacja |
Wydawnictwo REA s.j. |
2013 |
978-83-7544-587-9 |
10 / 10 |
Brian Lopez |
Jazda rowerem górskim |
Buk Rower |
wyd. II |
83-920107-8-7 |
222 strony |
Lennard Zinn |
Sztuka serwisowania roweru górskiego |
Buk Rower |
wyd. II |
978-83-64131-06-6 |
418 stron |
Pozycje anglojęzyczne.
Link prowadzi do powyższych pozycji w postaci plików .pdf. Nie zostaną one zaszufladkowane tak, jak to miało miejsce w przypadku pozycji wydanych w języku polskim. Literatura angielskojęzyczna jest niezwykle bogata. Przedstawiony powyżej wybór to książki wybitne, epokowe, ważne.
W ogólności w krajach angielskojęzycznych opublikowano na tematy rowerowe sporo, o czym świadczy ten odnośnik. Potwierdza on jednocześnie, że pozycje przedstawione w galerii powyżej wyróżniają się jakością.
Poniżej skrócone opisy wybranych pozycji książkowych w języku polskim.
- Szczegóły
- mslonik
- Odsłony: 11776
praca zbiorowa Stron: 524 Format: 17 cm x 24,5 cm |
Subiektywna ocena pozycji książkowej: 10 / 10
Ocena opisowa:
Ideał. Nareszcie na polskim rynku wydawniczym ukazała się książka, która w należyty sposób traktuje zagadnienia techniczne. Największym atutem tej pozycji są bez wątpienia wspaniałe ilustracje oraz sposób wydania: papier dobrej jakości, żywe kolory. Książka jest tłumaczeniem niemieckiego podręcznika przeznaczonego dla uczniów średnich szkół zawodowych. Tytuł oryginału: Fachkunde Fahrradtechnik. Trochę kuleje tłumaczenie na język polski, ale i tak tłumaczom oraz redaktorom technicznym należą się słowa uznania, bo zadanie niewątpliwie nie należało do prostych.
Nie znam innej pozycji wydanej w języku polskim, która tak wnikliwie oraz w przystępny, zrozumiały sposób omawiałaby tak złożone zagadnienia, jak przerzutki planetarne czy np. zasady działania amortyzatorów. Aż przyjemnie się czyta, do czego szczerze zachęcam.
Spis treści:
1. Wiedza podstawowa
1.1. Sprawdzanie i mierzenie
1.1.1. Pojęcia podstawowe i definicje
1.1.2. Mierzenie
1.1.3 Odchyłki pomiarowe
1.1.4. Środki pomiarowe
1.2. Elementy maszyn
1.2.1. Połączenia śrubowe i gwinty
1.2.2. Połączenia nitowane
1.2.3. Sworznie i kołki
1.2.4. Łożyska
1.2.5. Uszczelnienia
1.3. Sposoby wytwarzania
1.3.1. Podstawy technologii skrawania
1.3.2. Przecinanie piłą
1.3.3. Obróbka palnikiem
1.3.4. Wiercenie, pogłębianie i rozwiercanie
1.3.5. Gwinty i nacinanie gwintów
1.3.6. Maszynowa obróbka skrawaniem na obrabiarkach
1.3.7. Cięcie dwiema krawędziami tnącymi
1.3.8. Gięcie blach
1.3.9. Gięcie rur
1.4. Technika materiałowa
1.4.1. Właściwości materiałów konstrukcyjnych
1.4.2. Stal
1.4.3. Aluminium
1.4.4. Tytan
1.4.5. Magnez1.4.6. Materiały kompozytowe
1.5. Tribologia i zużycie
1.5.1. System tribologiczny
1.5.2. Tarcie
1.5.3. Powierzchnie części metalicznych
1.5.4. Zużycie
1.5.5. Reakcje tribochemiczne
1.6. Podstawy elektrotechniki i elektroniki
1.6.1. Wielkości elektryczne
1.6.2. Obliczanie wielkości elektrycznych
1.6.3. Mierzenie wielkości elektrycznych
1.6.4. Układy połączeń
1.6.5. Elementy instalacji elektrycznej
1.7. Technika regulacji i sterowania
1.7.1. Sterowanie
1.7.2. Regulowanie
1.7.3. Zasada EVA
1.7.4. Rodzaje sygnałów
1.7.5. Droga sygnałów
1.7.6. Rodzaje układów sterowania
1.7.7. Sprzężenia
2. Historia roweru
3. Typy rowerów
3.1. Standardowe typy rowerów
3.2. Rowery sportowe
3.3. Rowery dziecięce
3.4. Konstrukcje specjalne
3.5. Rowery z silnikiem spalinowym
3.6. Przyczepki
3.7. Rowery z napędem elektrycznym
3.7.1. Typy pojazdów
3.7.2. Ramy i bezpieczeństwo
3.7.3. Zasady działania silników elektrycznych
3.7.4. Silniki prądu stałego
3.7.5. Sterowanie pracą silnika
3.7.6. Usytuowanie silnika
3.7.7. Akumulatory
3.7.8. Przyrządy do ładowania akumulatorów
3.7.9. Umiejscowienie akumulatorów na rowerze
3.7.10. Obsługa i wyświetlacz
3.7.11. Dane o akumulatorze
3.7.12. Seryjnie produkowane rowery z napędem elektrycznym (Elektrobikes)
3.7.13. Elementy doposażenia roweru
4. Ramy, układ kierowniczy, amortyzacja
4.1. Siły i momenty obciążające ramę rowerową
4.1.1. Siły pionowe
4.1.2. Siły poziome
4.1.3. Siły boczne
4.1.4. Siły od napędu i hamowania
4.1.5. Momenty gnące
4.2. Testowanie ram
4.3. Rodzaje ram
4.4. Wytwarzanie rur
4.4.1. Rury stalowe
4.4.2. Rury aluminiowe
4.4.3. Rury karbonowe
4.4.4. Uszlachetnianie rur
4.4.5. Przycinanie rur
4.5. Łączenie rur, ramy
4.5.1. Lutowanie
4.5.2. Spawanie
4.5.3. Klejenie
4.5.4. Wytwarzanie ram karbonowych
4.5.5. Uszkodzenia materiałów CFK i metody kontroli
4.6. Geometria ramy
4.6.1. Wysokość i długość ramy
4.6.2. Rozstaw kół i swoboda pedałowania
4.6.3. Wysokość położenia osi suportu i prześwit
4.6.4. Wyprzedzenie, odsadzanie, obniżenie
4.6.5. Wpływ na właściwości roweru w czasie jazdy
4.7. Sprawdzanie ram i widelców
4.8. Oprzyrządowanie doczepiane do ramy i widelca
4.9. Układ sterowy
4.9.1. Widelec
4.9.2. Zespół sterowy
4.9.3. Mostek
4.9.4 Kierownica
4.10. Siodełko i wspornik siodełka (sztyca)
4.10.1. Siodełko
4.10.2. Wspornik siodełka (sztyca)
4.11. Amortyzacja w rowerze
4.11.1. Zadania amortyzacji
4.11.2. Rower bez amortyzacji
4.11.3. Elementy amortyzacji
4.11.4. Fachowe pojęcia techniki resorowania
4.11.5. Konstrukcje amortyzatorów
4.11.6. Fizyka rowerowej amortyzacji
4.11.7. Ćwiczenia z rozwiązywaniem zadań z dziedziny amortyzowania
5. Napęd
5.1. Ruchy wykonywane przez pedały
5.2. Zespół suportu
5.2.1. Połączenie, ramię korby - łożyskowany wałek
5.2.2. Łożyska suportu
5.2.3. Ramiona korb i koła łańcuchowe
5.2.4. Długość korby
5.2.5. Odstęp między pedałami
5.2.6. Linia łańcucha
5.3. Pedały
5.3.1. Gwinty na pedałach
5.3.2. Badania pedałów
5.3.3. Łożyskowanie pedałów
5.4. Łańcuch rowerowy
5.4.1. Budowa łańcucha rowerowego
5.4.2. Tarcie i zużycie łańcucha
5.4.3. Spinanie łańcucha
5.4.4. Długość łańcucha w napędach z przerzutką
5.5. Pasy zębate
5.6. Przekładnie rowerowe
5.6.1. Przekładnie w piaście
5.6.2. Przerzutki łańcuchowe
5.6.3. Dźwignie przełączania
5.6.4. Inne systemy wielobiegowych napędów
6. Hamulce
6.1. Przepisy
6.1.1. Przepisy ustawowe
6.1.2. Wymagania i badania dotyczące bezpieczeństwa technicznego
6.1.3. Przeniesienie mocy i przełożenie
6.2. Budowa i rodzaje hamulców
6.2.1. Hamulce działające na obręcz koła (szczękowe)
6.2.2. Hamulce usytuowane na piaście koła
7. Koła jezdne
7.1. Koło ze ściskanymi szprychami
7.2. Koło szprychowe
7.2.1. Obciążenie pionowe
7.2.2. Obciążenie siłami napędowymi
7.2.3. Obciążenie boczne
7.3. Systemowe koła jezdne
7.4. Przepisy i procedury kontrolne
7.5. Piasty
7.5.1. Konstrukcje piast
7.5.2. Piasty kół przednich
7.5.3. Piasty kół tylnych
7.5.4. Zaciskanie piast
7.5.5. Łożyskowanie piast
7.5.6. Uszczelnienia piast
7.5.7. Wolny bieg
7.6. Obręcze
7.6.1. Materiały i wytwarzanie
7.6.2. Rodzaje obręczy
7.6.3. Profile poprzeczne obręczy
7.6.4. Geometria obręczy
7.6.5. Właściwości hamujące obręczy
7.6.6. Otwory pod szprychy i ochraniacze dętki
7.7. Szprychy
7.7.1. Właściwości i wytwarzanie szprych
7.7.2. Rodzaje szprych
7.7.3. Rodzaje zaplatania kół
7.7.4. Wyznaczanie długości szprych
7.7.5. Instrukcja standardowego zaplatania szprych
7.8. Ogumienie kół rowerowych
7.8.1. Przepisy
7.8.2. Budowa opony
7.8.3. Rodzaje opon
7.8.4. Bieżniki
7.8.5. Dętka rowerowa
7.8.6. Oznaczenia wielkości opon
7.8.7. Własności toczne opon
7.8.8. Ciśnienie w oponie
7.8.9. Zalecenia montażowe
7.8.10. Zawory rowerowe
8. Wyposażenie elektryczne
8.1. Podstawy prawne
8.2. Prądnica
8.2.1. Wytwarzanie napięcia przez indukcję
8.2.2. Budowa i rodzaje dynama
8.3. Źródła światła
8.3.1. Promienniki ciepła
8.3.2. Diody świecące
8.4. Oświetlenie
8.4.1. Reflektor
8.4.2. Światła wsteczne (pozycyjne)
8.4.3. Światła odblaskowe
8.4.4. Światła postojowe
8.4.5. Okablowanie
8.5. Urządzenia zabezpieczające i zapewniające komfort
8.6. Sprawdzanie urządzeń oświetleniowych
8.7. Rowerowy komputer pokładowy
8.8. Nawigacja GPS
9. Wyposażenie dodatkowe
9.1. Błotniki i osłony łańcucha
9.2. Bagażniki
9.3. Foteliki dziecięce
9.4. Podpórki rowerowe
9.5. Dzwonek
9.6. Pompka rowerowa
9.7. Zamki i zapięcia rowerowe
9.8. Kaski
9.9. Kabina bezpieczeństwa
10. Dopasowanie i ergonomia
10.1. Wymiary ciała
10.2. Wymiary roweru i pozycji rowerzysty
10.3. Ergonomia
10.3.1. Muskuły jako silnik
10.3.2. Pozycja siedzenia a siła nacisku na pedały
10.3.3. Indywidualna pozycja siedzenia
10.4. Bilans energii i mocy
11. Mechanika jazdy
11.1. Masa, bezwładność i ciężar
11.2. Siła i siła reakcji
11.3. Siły tarcia
11.3.1. Tarcie spoczynkowe
11.3.2. Tarcie ślizgowe
11.3.3. Tarcie toczne
11.4. Poślizg
11.5. Równowaga
11.5.1. Równowaga chwiejna
11.5.2. Równowaga dynamiczna
11.6. Jazda na zakręcie
11.7. Siły żyroskopowe
11.8. System sterowy
11.9. Hamowanie
11.9.1. Podstawy hamowania
11.9.2. Niebezpieczeństwo przewrotki
11.9.3. Hamowanie na zakrętach
12. Obliczenia branżowe i podstawy fizyczno-technologiczne
12.1. Długości
12.2. Prędkość obrotowa
12.3. Prędkość
12.4. Przyśpieszenie, opóźnianie
12.5. Droga zatrzymania, droga hamowania
12.6. Masa i gęstość
12.7. Bezwładność i moment bezwładności
12.8. Geometryczny moment bezwładności powierzchni i wskaźnik wytrzymałości przy zginaniu
12.9. Siła
12.10. Poślizg napędu i poślizg hamowania
12.11. Praca mechaniczna
12.12. Energia
12.13. Moc
12.14. Współczynnik sprawności
12.15. Moment obrotowy
12.16. Dźwignie i hamulce
12.17. Moment żyroskopowy i siła żyroskopowa
12.18. Przekładnia
12.19. Jazda na zakrętach
12.20. Amortyzacja
12.21. Wytrzymałość
12.22. Elektrotechnika
13. Ochrona powierzchni
13.1. Lakiery
13.2. Metody nanoszenia powłok
13.2.1. Lakierowanie mokre
13.2.2. Lakierowanie proszkowe
13.2.3. Lakierowanie kombinowane
13.2.4. Lakierowanie elektroforetyczne
13.3. Eloksalowanie
14. Smarowanie, czyszczenie, konserwacja
14.1. Smarowanie
14.1.1. Zadania i rodzaje środków smarnych
14.1.2. Środki smarowe stosowane do konserwacji i w dozorze rowerów
14.1.3. Badania kontrolne środków smarnych
14.1.4. Starzenie, odnowienia smarowania, odtłuszczanie
14.1.5. Szczególne przypadki tribologiczne w technice rowerowej
14.2. Konserwacja i czyszczenie części rowerowych
14.3. Usuwanie odpadów
14.3.1. Podstawy prawne
14.3.2. Usuwanie odpadów w sklepach rowerowych
14.3.3. Złom metalowy
14.3.4. Ochrona skóry
15. Narzędzia
16. Bezpieczeństwo produktu
16.1. Informacje dla użytkowników dotyczące przedmiotów codziennego użytku
16.1.1. Obowiązek przekazywania informacji
16.1.2. Treści zawarte w informacji
16.1.3. Błędne informowanie
16.2. Gwarancja
16.2.1. Usterki i wady
16.2.2. Odwrócenie ciężaru udowodnienia
16.3. Odpowiedzialność
16.3.1. Roszczenia związane z odpowiedzialnością
16.3.2. Cywilno-prawna odpowiedzialność producenta
16.4. Gwarancja i wabienie klientów
16.5. Normy
16.5.1. DIN
16.5.2. Prace normalizacyjne
16.5.3. Rowerowe normy bezpieczeństwa
16.6. Ustawowe przepisy dotyczące roweru
16.6.1. Przepisy dopuszczenia do ruchu
16.6.2. Przepisy dotyczące budowy roweru
16.6.3. Przeglądy techniczne rowerów
16.7. Badania technicznego zapewnienia bezpieczeństwa
16.7.1. Obciążenie eksploatacyjne
16.7.2. Określanie obciążeń eksploatacyjnych
16.7.3. Jazdy pomiarowe i pomiary laboratoryjne
16.7.4. Podstawy badań kontrolnych
16.7.5. Metody testowania, urządzenia testujące
16.8. Opiniowanie szkód
16.8.1. Szkody rzeczowe i na ciele
16.8.2. Wady produktu i błędy w redagowaniu instrukcji
16.8.3. Sądowe i prywatne opiniowanie
16.9. Ryzyka
16.10. Bezpieczeństwo rowerów z napędem elektrycznym
17. Systemy napędowe z silnikiem spalinowym
17.1. Czterotaktowy silnik Otto
17.1.1. Kroki robocze czterotaktowego silnika Otto
17.1.2. Budowa czterosuwowego silnika Otto
17.2. Dwusuwowy silnik Otto
17.2.1. Budowa dwutaktowego silnika Otto
17.2.2. Kroki robocze w pracy dwutaktowego silnika Otto
17.3. Sterowanie silnika
17.4. Smarowanie silnika
17.4.1. Smarowanie mieszanką
17.4.2. Automatyczne smarowanie świeżym olejem
17.4.3. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem
17.4.4. Smarowanie obiegowe w układzie z suchą miską olejową
17.5. Chłodzenie silnika
17.5.1. Chłodzenie powietrzem
17.5.2. Chłodzenie cieczą
17.6. Materiały eksploatacyjne
17.6.1. Paliwa
17.6.2. Środki smarowe
17.7. Zapłon
17.7.1. Świeca zapłonowa
17.7.2. Generowanie iskry zapłonowej
17.8. Sporządzanie mieszanki
17.8.1. Gaźnik
17.8.2. Urządzenie wtryskowe
17.9. Układ wylotowy
18. Nauka o gospodarce
18.1. Podstawy nauki o gospodarce
18.1.1. Potrzeby
18.1.2. Gospodarowanie
18.2. Przedsiębiorstwo
18.2.1. Cechy przedsiębiorstwa
18.2.2. Formy prawne
18.2.3. Organizacja przedsiębiorstwa
18.2.4. Utrzymywanie magazynu
18.2.5. Kalkulacja
18.3. Rynek
18.3.1. Rynek i konkurencja
18.3.2. Instrumenty marketingu
18.4. Sprzedaż
18.4.1. Klient
18.4.2. Rozmowy z klientem przy sprzedaży
18.4.3. Organizacja warsztatu
18.4.4. Towar
18.4.5. Umowa kupna
18.4.6. Regulowanie płatności
18.4.7. Prezentowanie towaru
19. Skorowidz
Przykładowy cytat:
Dociąganie połączeń
Podczas dociągania śruby lub nakrętki siła działająca na ramię dźwigni narzędzia generuje moment obrotowy, powodujący rozciągające napięcie śruby.
W zwykłych połączeniach śrubowych łączone części powinny być na tyle ściśnięte, by nawet pod dynamicznie zmieniającym się obciążeniem nie nastąpiły względne ich przesunięcia. Ta ściskająca siła nazywana jest napięciem wstępnym połączenia.
W branży rowerowej przyjęło się stosowanie kluczy dynamometrycznych, które zapewniają niezawodne uzyskiwanie napięcia wstępnego (rys. 1, Klucz dynamometryczny (Stallwille)).
Dokładność kluczy dynamometrycznych jest zależna od użytkownika klucza, co oznacza, że rozrzut uzyskiwanego napięcia jest duży. Do montażu rowerów są one jednak wystarczająco dokładne. Powinno się nimi tylko powoli dokręcać, ponieważ moment dociągania ustala się w pełnym wymiarze dopiero w drugim ruchu ramieniem klucza.
Przy dociąganiu połączenia śrubowego dochodzi do kontaktu powierzchni
- nośnych gwintu
- dolnej strony główki śruby
- dolnej strony nakrętki
- podkładki
- powierzchni części łączonych
Często zróżnicowane pod względem chropowatości powierzchni kontakt główki śruby i czoła nakrętki z łączonymi częściami sprawiają, że rosnące w trakcie jej dociągania naprężenie rozciągające generuje na powierzchniach kontaktowych tarcie, przeciwstawiające się momentowi dociągania śruby.
Na wielkość tego tarcia składa się tarcie na powierzchniach nośnych gwintu oraz tarcie na dolnej powierzchni główki śruby. Momentowi ręcznego dociągania śruby przeciwstawiają się moment tarcia na gwincie i moment tarcia na gwincie i moment tarcia główki śruby (lub nakrętki).
Wskutek adhezji powierzchnie tarcia, zarówno gwintu jak i górnej powierzchni części, mogą ulec uszkodzeniu.
Przykłady:
Zatarte gwinty lub skrzypienie towarzyszące dociąganiu śrub (szczególnie chromowanych lub ze stali nierdzewnej), a także skrzypiące złączki szprych przy ich napinaniu lub centrowaniu koła.
Duże tarcie nie tylko uszkadza powierzchnie, ale prowadzi też do tego, że nawet przy osiągnięciu nastawionego na kluczu momentu dokręcenia, nie oznacza to, iż została osiągnięta obliczona przez konstruktora siła napięcia wstępnego, zapewniająca pewne połączenie.
Add a comment- Szczegóły
- mslonik
- Odsłony: 5311
Zbigniew Drygalski Kolarskim szlakiem Sport i Turystyka, Warszawa 1972 Warszawa 1987 Stron: 90 Format: mniejszy niż B5 |
Subiektywna ocena pozycji książkowej: 2 / 10
Ocena opisowa:
Odniosłem wrażenie, że pozycja jest czysto teoretyczna. Niewątpliwie zawiera całe mnóstwo przydatnych informacji, ale poziom szczegółowości mnie osobiście odstraszył. Nie wydaje mi się, by było możliwe zrealizowanie w praktyce wszystkich wymagań postawionych przez autora. Pozycja została wydana chyba przede wszystkim z myślą o aktywistach PTTK. Jest to swego rodzaju wewnętrzny podręcznik dla organizatorów turystyki kolarskiej. Jeżeli ktoś jeszcze dzisiaj myśli o organizacji w szkołach średnich dwutygodniowych rajdów rowerowych, to jest to pozycja dla niego. Ja jednak nie znalazłem tu zbyt wielu interesujących treści.
Spis treści:
WSTĘP
PRZYGOTOWANIE OBOZU
Cele obozu wędrownego
Zdobywanie Kolarskiej Odznaki Turystycznej
Rola kierownika i wychowawcy
Planowanie obozu
Wybór szlaku
Dzienny układ etapów wędrówki
Program obozu
Opracowanie preliminarza
Czynności organizacyjne
Noclegi
Nabór uczestników
Zebranie przygotowawcze
Wyposażenie i ekwipunek
Zbieranie i wykorzystanie materiałów o terenie wędrówki
Kontakt z ciekawymi ludźmi i przewodnikami
Upominki
Sporządzenie informatora i pieczątki
Szkic wędrówki
Regulamin obozu
Zebranie z rodzicami
Przeszkolenie
Wycieczki treningowe
Przegląd sprzętu
Ostatnie formalności administracyjne
Ubezpieczenie w PZU
Ostatnia kontrola prac przygotowawczych
Przejazdy i przesyłki rowerów
PRZEPROWADZENIE OBOZU
Wpływ osobowości kierownika i wychowawcy na grupę
Realizacja programu
Organizacja pracy na obozie
Metody objaśnień krajoznawczych
Organizacja biwaku
Wyżywienie i sporządzanie posiłków
Technika jazdy
Przykazania turysty kolarza
Naprawa rowerów na trasie
Higiena osobista i zasady pierwszej pomocy
ZAKOŃCZENIE OBOZU
Ognisko obozowe
Poobozowe czynności kierownika
Album pamiątkowy
Popularyzacja dorobku w szkoleBIBLIOGRAFIA
WYKAZ PRZEPISÓW PRAWNYCH REGULUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO RUCHU KRAJOZNAWCZO-TURYSTYCZNEGO
KARTA TURYSTY
Przykładowy cytat:
Na obóz zabieramy upominki dla osób, z którymi nawiązaliśmy listowny kontakt uzgadniając w przybliżeniu tematykę spotkań, prelekcji, gawęd, wspomnień itp. Upominki wykonujemy wykorzystując do tego celu zespoły zajęć pozalekcyjnych i koła zainteresowań. Mogą to być różne drobne przedmioty wiążące się ze specjalnością szkoły. Na przykład rzeźba w węglu typowa będzie dla Szkoły Górniczej, ozdoby z rogów dla Technikum Leśnego, metaloplastyka, obrazki ze słomy, ryciny, malowidła, drobne rzeźby dla Liceum Plastycznego, ozdobna ceramika, talerzyki dekoracyjne - Techniku Ceramicznego, figurki drewniane i rzeźby z drewna - Techniku Przemysłu Drzewnego.
Jeżeli w szkole nie ma możliwości wykonania podobnych przedmiotów, upominki należy zakupić.
Drobny upominek wręczony gawędziarzowi, uczestnikowi walk partyzanckich czy weteranowi powstań - dzielących się z młodzieżą swoimi wspomnieniami - będzie dla nich miłą pamiątką.
Add a comment- Szczegóły
- mslonik
- Odsłony: 7594
praca zbiorowa pod redakcją Marka Dąbrowskiego wyd. II: Wydawnictwo PTTK "Kraj" |
Subiektywna ocena pozycji książkowej: 8 / 10
Ocena opisowa:
Pozycja z wielu względów wyjątkowa, wybitna. Jak wiele książek o tematyce rowerowej z tego okresu traktuje jednocześnie o bardzo wielu tematach. Jest więc o historii, technice i oczywiście przewodniej roli PTTK. Mimo to książka zawiera obszerne wiadomości. Przykładowo sprawy techniczne, opisane przez Tomasza Barczyka, przedstawione są niezwykle rzetelnie. To samo dotyczy rozdziałów poświęconych organizacji imprez turystycznych. Autorom udało się uniknąć zbytniego teoretyzowania, pod wieloma względami zachowując zdrowy dystans. Co prawda mi osobiście pomysł 'turystyki kwalifikowanej' nie przypadł do gustu, ale warto było zapoznać się z jej rozmiarami i koncepcją.
Kolejne wydania książki różnią się bardzo nieznacznie. Pozostał ten sam układ rozdziałów. Zmienił się rozmiar czcionki, co tłumaczy różnicę liczby stron pomiędzy obydwoma wydaniami.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I - opracowała Halina Wojciechowska
Historia turystyki kolarskiej PTTK
ROZDZIAŁ II - opracował Marek Dąbrowski
Zadania PTTK w dziedzinie turystyki kolarskiej
Zadania ogniw PTTK
Zadania przodowników i instruktorów turystyki kolarskiej PTTK
ROZDZIAŁ III - opracował Jacek Wojciechowski
Historia roweru
Rozwój konstrukcji roweru
Cyklizm
Rower w Polsce
ROZDZIAŁ IV - opracował Zdzisław Bruszewski
Budowa roweru i jego eksploatacja
Konstrukcja roweru
Dobór wielkości roweru oraz przełożenia w zależności od wzrostu i warunków fizycznych użytkownika
Konserwacja roweru
Drobne ulepszenia roweru
ROZDZIAŁ V - opracował Tomasz Barczyk
Ubiór i ekwipunek turysty-kolarza
Ubiór turysty-kolarza
Ekwipunek
Pakowanie bagażu
Sprzęt przy wyjazdach grupowych
Konserwacja ekwipunku turystycznego
ROZDZIAŁ VI - opracował Włodzimierz Balicki i Krzysztof Migas
Organizacja wypożyczalni sprzętu rowerowego
Organizacja wypożyczalni
Lokal
Wyposażenie wypożyczalni
System wypożyczania i opieki nad sprzętem
Dodatkowy sprzęt turystyczny
ROZDZIAŁ VII - opracował Tomasz Barczyk
Technika uprawiania turystyki kolarskiej
Technika jazdy na rowerze
Przygotowanie do sezonu
Technika prowadzenia grupy turystów-kolarzy
ROZDZIAŁ VIII - opracował Roman Kościński
Ogólne zasady planowania i organizacji wycieczek
Walory krajoznawcze i rekreacyjne wycieczek kolarskich
Przygotowanie wycieczki
Opracowanie i objazd trasy
Sprawy kwatermistrzowskie
Zwiedzającym ku uwadze
Program rekreacyjny i kulturalny wycieczki
Przejazdy pociągami
Obowiązki osób prowadzących wycieczkę
ROZDZIAŁ IX - opracował Roman Kościński
Wycieczki jedno- i kilkudniowe
Wycieczki jednodniowe
Wycieczki półtora- i dwudniowe
Wycieczki kilkudniowe
ROZDZIAŁ X - opracował Wojciech Sawicki
Kolarskie obozy wędrowne
Opracowanie ogólnej koncepcji obozu
Szczegółowe przygotowania organizacyjno-techniczne
Na trasie obozu
Po zakończeniu obozu
ROZDZIAŁ XI - opracował Wiesław Szczepanek
Rajdy i zloty kolarskie
Tworzenie koncepcji
Etap przygotowawczy
Etap realizacyjny
Etap sprawozdawczy
ROZDZIAŁ XII - opracował Roman Kościński
Zawody i konkursy kolarskie
Rodzaje konkursów kolarskich
Ogólne zasady organizacji
Szczegółowe zasady organizacji najpopularniejszych konkursów
Inne konkursy kolarskie
ROZDZIAŁ XIII - opracował Henryk Zobel
Kolarskie obozy i wyprawy zagraniczne
Rodzaje wyjazdów
Przepisy paszportowe
Przepisy wizowe
Przepisy dewizowe
Przepisy celne
Przepisy przewozowe
Organizacja noclegów
Organizacja wyżywienia
Zasady planowania i realizacji wyjazdu rowerowego za granicę
Przykładowy harmonogram przygotowań do wyjazdu
ROZDZIAŁ XIV - opracował Marek Dąbrowski
Działalność klubów turystyki kolarskiej
Podstawowe ogniwa organizacyjne turystyki kolarskiej w PTTK
Rola klubu w środowisku i charakter działania
Formy działania klubu
Zagadnienia finansowo-gospodarcze
Praca wychowawcza, stosunki międzyludzkie i atmosfera pracy w klubie
Polityka personalna
Reklama działalności klubu
Programowanie działalności klubu
Organizowanie spotkań klubowych
SPIS ILUSTRACJI
SPIS TABEL
Przykładowy cytat:
Wszelkie pęknięcia rur ramy (poziomej lub obu skośnych) naprawiamy w warsztacie spawalniczym, lutując mosiądzem. Należy przedtem wykonać wkładkę z blachy stalowej grubości 1-1,5 mm, w formie tulei o długości 60 mm i wpasować ją w pękniętą rurę. Następnie, po jej minimalnym rozsunięciu, przesuwamy wkładkę ostrym narzędziem w drugą część rury, na głębokość połowy długości wkładki, około 30 mm.
Wtedy dopiero należy przystąpić do zlutowania wszystkich elementów. Po zlutowaniu i po wystudzeniu należy spoiny opiłować drobnym pilnikiem do płaszczyzny powierzchni rury, a następnie kilkakrotnie pomalować farbą.
- Szczegóły
- mslonik
- Odsłony: 6576
Franciszek Szymczyk Kolarstwo Turystyka Tor Szosa Warszawa 1931, Główna Księgarnia Wojskowa Stron: 158 Format: mniejszy niż B5 |
Subiektywna ocena pozycji książkowej:7 / 10
Ocena opisowa:
Jedna z nielicznych znanych mi pozycji poświęconych kolarstwu z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Autor wyraźnie jest zafascynowany rywalizacją, sportem, kolarstwem. Sporą część tej pozycji poświęcił kolarstwu torowemu, dziś dyscyplinie niszowej, która w naszym kraju niemal zupełnie zanikła.
Spis treści:
Sport jako sztuka
Rower jako czynnik zdrowotny i gimnastyczny
Historja powstania roweru
Powstanie i rozwój turystyki oraz wyścigów szosowych i torowych
Pierwsze wyścigi i powstanie pojęcia o zaprawie
Tory i ich ewolucja
Rozwój organizacyj kolarskich w świecie
Organizacje kolarskie w Polsce
Rozwój przemysłu rowerowego w Polsce
Podział kolarstwa
Turystyka
Pielęgnacja i konserwacja roweru
Kolarstwo sportowe
I. Kolarstwo torowe
A. Kolarstwo torowe krótkodystansowe
Zaprawa krótkodystansowca
Zaprawa zimowa
Taktyka
B. Długodystansowcy torowi
C. Wyścigi za motorami
II. Kolarstwo szosowe
Odżywianie
Rekordy
Rekord godzinny
Rekordy krótkodystansowców
Organizacja wyścigów
Ważniejsze przedsięwzięcia kolarskie w Polsce
Tablice
Przykładowy cytat:
Mówiąc o rozwoju kolarstwa, nie można pominąć milczeniem rozkwitu przemysłu rowerowego w odrodzonej Polsce.
Wojna światowa niemal zupełnie zniszczyła przemysł rowerowy. Po wyjściu więc Niemców rozpoczęto wszystko od początku, tj.j. od pracy nie fabrycznej lecz warsztatowej. Rowery wykonywano w ilościach małych i pomimo wysiłków polskich firm, jak B. Wahren, "Ormonde" i Fr. Zawadzki, ilość wykonywanych rowerów nawet w przybliżeniu nie pokrywała zapotrzebowania. Rozwój kolarstwa natomiast zwiększał się z roku na rok z imponującą szybkością. Powstawały nowe, drobne jednak, warsztaty, które zajęły się poprostu montowaniem rowerów z tandetnych części niemieckich, najzupełniej nie odpowiadających ani naszym drogom, ani też wymaganiom. Wwóz wzrastał z roku na rok. Według danych statystycznych w 1927 r. wwieziono do Polski rowerów i ich części za 12.172.000 zł., w 1928 r. za 18.109.000 zł., a w 1929 r., pomimo przesilenia gospodarczego, za 15.660.000 zł. Według więc tych obliczeń Polska potrzebuje dla siebie około 150.000 rowerów rocznie. polski rynek coraz bardziej był zalewany wytworami niemieckiemi; w szczególności zachodnie ziemie polskie nie znały prawie innego roweru. Wskutek wielkiego zapotrzebowania, a także braku konsolidacji przemysłu kolarskiego, nie zdołano stworzyć polskiego typu roweru, a brak sztandryzacji ogromnie podnosił cenę wytwarzania tego najpopularniejszego pojazdu i tamował naturalny rozwój sportu kolarskiego. Wreszcie sprawą tą zajęło się państwo. Polska posiada własne wytwórnie sprzętu wojennego, które w czasie pokoju w znikomym stopniu mogą wyzyskiwać swą zdolność wytwórczą, muszą jednak utrzymywać zastępy wysoce wykwalifikowanych pracowników. Za przykładem więc innych państw, jak: Anglji (The Birmingham Small Arms Co.); Francji (Socièté Manufacturiere d'Armes et Cycles de St. Eitenne); Belgji (Fabruque Nationale d'Armes de Guerre, Liège) i Czechosłowacji (Cechoslovak, Waffenwerke A.G. Brno), zaprzęgnięto te wytwórnie do pracy dla kolarstwa. Zorganizowano wytwarzanie części rowerowych, które, jako tańsze, całkowicie wyrabiane w kraju i wyłącznie z surowca krajowego, będą zaspokajały zapotrzebowania wspomnianych fabryk i warsztatów montażowych. W celu zaś zmniejszenia wwozu i wyłączenia rowerów zagranicznych, a w szczególności niemieckich, wypuszczono na rynek rowery pod firmą "Łucznik". Produkcja jest obliczona na 40.000 sztuk, co, oczywiście, nietylko w części pokryje zapotrzebowanie wewnętrzne, ale zato o taką część zmniejszy wwóz rowerów z zagranicy, nie mówiąc już o tem, że zamknie, niemal zupełnie, napływ części rowerowych. Prawie natychmiast przystąpiono do standaryzacji roweru i osiągnięto wynik zewszechmiar zadowalający. Dziś polski przemysł kolarski może się poszczycić swoim wzorem roweru, zarówno szosowego jak turystycznego i wyścigowego.
Wyszliśmy z tym nowym wytworem polskim na rynek międzynarodowy i pomimo niezwykłej konkurencji, już pierwsze kroki zostały uwieńczone zwycięstwem, gdyż "Łucznik" zdobył na międzynarodowej wystawie w Brukseli Grand Prix i medal złoty. Obniżenie zaś kosztów produkcji i wyrób masowy polskich części rowerowych przez "Łucznika", nabywanych przez inne montażowe fabryki i warsztaty, obniżyło cenę roweru w całej Polsce, co szeroki ogół miłośników sportu kolarskiego przyjął ze zrozumiałem zadowoleniem.
Add a comment- Szczegóły
- mslonik
- Odsłony: 5907
Wacław Gabara, Henryk Giner Poradnik turysty kolarza PTTK Warszawa 1965 ISBN - Stron: 34 Format: B5 |
Subiektywna ocena pozycji książkowej:
4 / 10
Ocena opisowa:
Pozycja wydana przez Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze, Zarząd Główny, Komisję Turystyki Kolarskiej. Ze względu na niewielki nakład, 5 000 egzemplarzy, wnioskuję, że była przeznaczona przede wszystkim dla tzw. działaczy wspomnianego Towarzystwa. Pozycja jest bardzo skromna. Część poświęcona naprawianiu roweru pozbawiona jest jakichkolwiek ilustracji, co pozostawiło u mnie oczywisty niedosyt. Spora część informacji ma moim zdaniem charakter czysto teoretyczny.
Spis treści:
Część I. Jak uprawiać turystykę kolarską?
1. Rozdział I Turystyka to podróżowanie dla przyjemności
2. Rozdział II Różne rodzaje imprez kolarskich
3. Rozdział III Jak zaprojektować turystyczny szlak kolarski
4. Rozdział IV Propagowanie imprez kolarskich oraz dobór zespołu uczestników
5. Rozdział V Przed wyruszeniem w drogę
6. Rozdział VI Na trasie
7. Wykaz sprzętu osobistego i wyposażenia o wspólnym znaczeniu
Część II. Jak naprawić rower?
1. Od autora
2. Rozdział I Rama
3. Rozdział II Widelec przedni
4. Rozdział III Mechanizm napędowy
5. Rozdział IV Układ kierowniczy
6. Rozdział V Koła
7. Rozdział VI Piasty
8. Rozdział VII Ogumienie kół
9. Rozdział IX Siodło
Przykładowy cytat:
Wyprawa turystyczna ma być podróżą dla przyjemności, niezależnie od tego, czy jest to wyprawa piesza, kolarska, kajakowa czy też motocyklowa. Nie chodzi tu więc o podróż, na którą decydujemy się tylko po to, aby znaleźć się w określonym miejscu, nawet gdyby przebywanie w nim miało być nader przyjemne. Turystyka to podróżowanie, które samo w sobie jest przyjemne. Każdy odcinek drogi, każda chwila wspólnie spędzona z uczestnikami wyprawy powinna dawać zadowolenie.