640 fot01 CalyOdPrzodu

Rower holenderski to dla mnie przede wszystkim przedmiot sztuki użytkowej i środek transportu. Jako przedmiot sztuki użytkowej spełnia moje kryteria estetyki i użyteczności, w tym niezawodności. Jako środek transportu jest dla mnie niezawodnym narzędziem, częścią codziennego rytmu podróży do miejsca pracy.

Pomysł nabycia roweru holenderskiego powstał w mojej głowie po jednej z wizyt w Holandii, gdy z pewnym niedowierzaniem i zazdrością obserwowałem tak ludzi młodych, jak i tych dojrzałych, czerpiących nieskrywaną przyjemność z podróży właśnie takim środkiem transportu. Niezależnie od pogody, niezależnie od wymagań kulturowych co do stroju, konieczności wożenia np. laptopa, samemu luz z dziećmi. Wtedy pomyślałem: dlaczego nie? Ja też chciałbym mieć coś takiego.

Jakiś czas potem stało się. Wyszukałem na Allegro rower pasujący do moich wymagań, gustu i upodobań. Szbko stało się dla mnie jasne, że takie rowery mają w sobie jeszcze coś. Coś nieuchwytnego, co nazwałbym przesłaniem od twórców przeznaczonym dla ich użytkowników wyrażającym się dbałością o szczegóły.

Zapraszam do lektury zebranych poniżej artykułów poświęconych tematyce roweru holenderskiego. W innych zakątkach tej strony www można znaleźć informacje w jakiś sposób powiązane z rowerami holenderskimi. W szczególności polecam artykuł o holenderskim muzeum rowerów Velorama oraz galerie zdjęć z Holandii. Ponieważ wobec mizerii miejscowych tzw. serwisów rowerowych musiałem samodzielnie nauczyć się wykonywać typowe regulacje czy naprawy, więc napisałem kilka artykułów poświęconych zagadnieniom technicznym.

640 IMG 8490 LogoUnion Zderzak v1

Kilka słów o moich rowerach holenderskich. Zapraszam do lektury!

Pewnego wieczoru Patrycja przyprowadziła do mojego warsztatu swój rower z zamiarem napompowania kół i zrobienia jeszcze kilku drobiazgów. Niestety, po nawet pobieżnym sprawdzeniu jego stanu okazało się, że będzie musiał zostać na trochę dłużej... Rowerem okazał się nietypowy rower holenderski marki Juncker. Nietypowy, bo w jego ojczyźnie rowery z kołami o średnicy 26 '' były co najwyżej rowerami przeznaczonymi do użytku przez młodzież. Prawdopodobnie jest dosyć stary, bo zawiera stosunkowo niewiele elementów plastikowych.

640 IMG 6603 JunckerProfil v1

Zapraszam do lektury!

640 20130121 222607

Na początek zagadka: jaki przedmiot ilustruje powyższa fotografia? Dla ułatwienia podpowiem, że jest to ozdobnie wykonany element wyposażenia klasycznego roweru.

Sklep rowerowy w Holandii jest zjawiskiem niemal tak powszechnym, jak monopolowy w Polsce. Oj, oczywiście przesadziłem ;-) Rower w Holandii już dawno stał się elementem kultury. A skoro tak, to podlega modzie. Podczas ostatniego pobytu w Utrechcie trafiłem do sklepu, który celował w rowerach w jakimś sensie nietypowych: drewnianych, bambusowych, o 'ostrym' napędzie. Dodam jeszcze, że pięknych.

Zapraszam na krótki przegląd chociaż kilku rowerowych marek, które rzuciły mi się w oczy czy to na ulicy, czy też we wspomnianym na wstępie sklepie.

640 fot01 CalyOdPrzodu

Spróbuję zdefiniować zjawisko, jakim jest dla mnie rower holenderski. Skupię się na wybranych, najistotniejszych moim zdaniem cechach. Artykuł jest bogato ilustrowany zdjęciami różnych rowerów holenderskich.

Zapraszam do lektury!

Rower holenderski to oprócz specyficznej geometrii ramy i kierownicy oraz dużych kół także drobne szczegóły niekiedy przyciągające wzrok. Postanowiłem trochę poeksperymentować i zmienić dwa elementy roweru. Zwykły dzwonek zamieniłem na dzwonek obrotowy, a z przodu przedniego błotnika założyłem 'nos', czy też, jak kto woli, 'dziób'.

 

640_img_1434_dzwonek

 

Zapraszam do lekury!