Twórczość własna, czyli samodzielnie wykonane narzędzia i części zamienne. Jedne bardziej, drugie mniej przydatne. Doszedłem bowiem z biegiem lat do wniosku, że czasami najlepiej, najszybciej i najtaniej byłoby dorobić samemu.

750 IMG 6937 DorobionyKlucz v1

Poniższy cytat (oznaczony kursywą) pochodzi z książki Roberta M. Pirsiga "Zen i sztuka oporządzania motycykla", wydanej przez Dom Wydawniczy "Rebis" (Poznań 1994), w przekładzie Andrzeja Sitkowskiego. Żadne słowa nie oddadzą lepiej zamysłu tej grupy artykułów.

(...)
W końcu zaś, jeśli masz już po dziurki w nosie problemu z częściami zamiennymi, tak jak ja, a ponadto trochę pieniędzy do zainwestowania, to zawsze jeszcze możesz zafundować sobie fantastyczne hobby: własną produkcję części. Mam małą tokarkę sześć na osiemnaście cali z przystawką do frezowania i pełne wyposażenie spawalnicze do tego rodzaju pracy: spawarkę łukową w otulinie stałej i w osłonie gazowej, auto gaz i mini gaz. Wyposażenie takie pozwala zużyte powierzchnie pokryć lepszą niż oryginalna powłoką metalową, a następnie obrobić do poprzedniej dokładności narzędziami widiowymi. Trudno sobie wyobrazić, jak bardzo wielostronnie pomocnym jest zestaw tokarka plus frezarka, plus spawarka, nim zacznie się go używać. Jeśli natomiast czegoś nie da się przy pomocy tych narzędzi wykonać, to zawsze możesz sam zrobić przyrząd, który będzie sę do tego nadawał. Wyrabianie części jest procesem mozolnym, a poza tym są części, których nigdy nie będziesz mógł wyprodukować, jak na przykład łożyska kulkowe, ale trudno uwierzyć, jak dalece można zmodyfikować budowę części po to, aby było to wykonalne takimi narzędziami, jakie masz do dyspozycji, a ponadto całe zajęcie nie wymaga nawet w przybliżeniu tyle czasu i nerwów, jak czekanie na nadejście z fabryki części zamówionych przez jakiegoś pobłażliwie uśmiechającego się sprzedawcę. I w końcu robienie części dodaje ci odwagi, zamiast ją odbierać. Wbudowanie własnych części we własny [rower] zapewnia bardzo szczególną satysfakcję z jego prowadzenia, nieosiągalną gdy montujesz części kupione w magazynie.
(...)

Zapraszam do lektury artykułów, które znalazły się w tej grupie!

750 IMG 6937 DorobionyKlucz v1

Czasami bywa tak, że narzędzie, które jest nam potrzebne, po prostu nie istnieje. Wtedy musimy je sobie zrobić sami. Tak było tym razem. Wskutek błędu pozbawiłem się możliwości odkręcenia wolnobiegu i musiałem prosić o pomoc kolegę. A ten dorobił mi na poczekaniu narzędzie, dzięki któremu możliwe było szczęśliwe zakończenie zadania.

Zapraszam do lektury!

750 IMG 7820 ZalozonyWyciskacz v1

Nie bardzo mogąc się pogodzić z niszczeniem klinów przy ich wybijaniu, postanowiłem wzorem zaczerpniętym z Internetu wykonać sobie we własnym zakresie stosowne narzędzie.

Zapraszam do lektury!

Niestety nie ma rzeczy, które się nie psują. Popsuło mi się siodełko Lepper Primus w moim rowererze holenderskim. Jest to największe ze znanych mi skórzanych siodełek tej firmy, jeżeli nie największe w ogóle. Siedzisko wykonane z prawdziwej skóry oparte jest aż na 7 sprężynach: 6 umieszczonych z tyłu i 1 umieszczonej na "dziobie" (z przodu). Spośród 6 sprężyn umieszczonych z tyłu: 4 pracują na ściskanie, a 2 pracują na rozciąganie. Wszystko w celu maksymalizacji komfortu... użytkownika. Rzeczywiście siedzi się jak na... łóżku polowym. Cała konstrukcja przez cały czas pracuje zmniejszając wpływ nierówności na... wrażliwe miejsca podparcia tułowia :-] Jest przy tym szerokie i... nie ciśnie.

Połamał mi się jeden z poprzecznych elementów usztywniających, który podpiera środkowe dwie sprężyny. Element został oznaczony na poniższym zdjęciu. Niestety szansa na zakupienie takiej części w pobliskim sklepie rowerowym jest żadna. Pozostało mi więc ją... samodzielnie dorobić.

800 IMG 4096 Wspornik v2

Zapraszam do artykułu opisującego moją przygodę z obróbką metalu. Ty też możesz osiągnąć taki efekt! Zapraszam do lektury.

640 IMG 9137 Zblizenie v1

Aluminium już od dawna stało się dominującym materiałem, z którego wykonane są zarówno ramy jak i akcesoria rowerowe. Z pozycji lidera wyparta została stal. Niestety obróbka cieplna aluminium przez spawanie lub lutowanie przez wiele lat była niedostępna. Ponadto akcesoria wykonane z aluminium odznaczały się nie tylko lekkością, ale także ceną.

Rowery przeznaczone do odbywania długich wypraw budowane były nadal ze stali. Cóż bowiem z tego, że rower wykonany z aluminium byłby lżejszy, skoro szansa, że gdzieś w sercu Afryki uda się odnaleźć sprzęt, który pozwoli na zespawanie pękniętego aluminiowego bagażnika była bliska zeru.

W ostatnich latach pojawiły się lutowia, które pozwalają na trwałe połączenie aluminiowych elementów nawet w domowych warunkach. Postanowiłem przetestować jeden z nich.

Zapraszam do lektury!