Franciszek Szymczyk Kolarstwo użytkowe i turystyczne Wydawnictwo "Prasa Wojskowa" wyd. II, Warszawa 1950 ISBN b.d. Stron: 81 Format: mniejszy niż B5 (16,5 x 12 cm) |
Subiektywna ocena pozycji książkowej:
4 / 10
Ocena opisowa:
Ze względu na ograniczoną objętość książeczka traktuje skrótowo najważniejsze obszary wykorzystania roweru, takie jak turystyka, wyczyn czy technika. Dość bogato ilustrowana, ale skierowana chyba przede wszystkim dla młodzieży. Po wielu latach stanowi swego rodzaju ciekawostkę ze względu na język i właśnie wymienione już ilustracje.
Spis treści:
Kolarstwo jako czynnik zdrowotny
Jaki powinien być rower turystyczny
Przystosowanie roweru dla kolarza
Jak zachować się na ulicy i szosie
Podział kolarstwa
Turystyka
Zaoatrzenie turysty-kolarza
Ekwipunek turysty
Obowiązki organizatora wycieczki
Wskazówki dla uczestnika wycieczki
Wskazania organizacyjne dla sekcji kolarskich, kół i klubów sportowych
Kilka słów o odznace sprawności fizycznej (SPO)
Trening wyczynowca na rowerze turystycznym
Przygotowanie roweru
Higiena kolarza
Pielęgnacja i konserwacja roweru
Rozbieranie i montaż roweru
Jak reperować gumy
Tablica określająca wielkość przekładni
Ważniejsze znaki drogowe
Przykładowy cytat:
Rower jest maszyną, która prawdopodobnie osiągnęła już szczyt swego konstrukcyjnego rozwoju. Być może, że nastąpią jeszcze ulepszenia w kierunku elegancji, odporności, lekkości lub też ulegną przekształceniu opony czy też hamulce., ulepszony zostanie system zmiany wielkości przekładni - przerzutka, ale konstrukcyjnie poprawić lub coś zmienić będzie zapewne bardzo trudno.
Nic też dziwnego, że tego rodzaju maszyna, odznaczająca się niezwykłą prostotą, nie wymaga prawie żadnej specjalnej konserwacji ani też pielęgnacji.
Rower posiada tylko sześć miejsc, które trzeba smarować, a mianowicie: ośki kół (przednie i tylne), mechanizm pedałowy, tzw. suport (to jest oś, na której są osadzone korby z przekładnią), pedały i główka, na której jest umocowana kierownica. Wszystkie te części są dostatecznie szczelnie dopasowane i wymagają osczyszczenia oraz smarów najwyżej raz do roku.