images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_KolarstwoUzytkoweIturystyczne.jpg

Franciszek Szymczyk

Kolarstwo użytkowe i turystyczne

Wydawnictwo "Prasa Wojskowa"

wyd. II, Warszawa 1950

ISBN b.d.

Stron: 81

Format: mniejszy niż B5 (16,5 x 12 cm)

 

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

4 / 10

 

Ocena opisowa:

Ze względu na ograniczoną objętość książeczka traktuje skrótowo najważniejsze obszary wykorzystania roweru, takie jak turystyka, wyczyn czy technika. Dość bogato ilustrowana, ale skierowana chyba przede wszystkim dla młodzieży. Po wielu latach stanowi swego rodzaju ciekawostkę ze względu na język i właśnie wymienione już ilustracje.

 

Spis treści:

 

Kolarstwo jako czynnik zdrowotny

Jaki powinien być rower turystyczny

Przystosowanie roweru dla kolarza

Jak zachować się na ulicy i szosie

Podział kolarstwa

Turystyka

Zaoatrzenie turysty-kolarza

Ekwipunek turysty

Obowiązki organizatora wycieczki

Wskazówki dla uczestnika wycieczki

Wskazania organizacyjne dla sekcji kolarskich, kół i klubów sportowych

Kilka słów o odznace sprawności fizycznej (SPO)

Trening wyczynowca na rowerze turystycznym

Przygotowanie roweru

Higiena kolarza

Pielęgnacja i konserwacja roweru

Rozbieranie i montaż roweru

Jak reperować gumy

Tablica określająca wielkość przekładni

Ważniejsze znaki drogowe

 

Przykładowy cytat:

     Rower jest maszyną, która prawdopodobnie osiągnęła już szczyt swego konstrukcyjnego rozwoju. Być może, że nastąpią jeszcze ulepszenia w kierunku elegancji, odporności, lekkości lub też ulegną przekształceniu opony czy też hamulce., ulepszony zostanie system zmiany wielkości przekładni - przerzutka, ale konstrukcyjnie poprawić lub coś zmienić będzie zapewne bardzo trudno.

     Nic też dziwnego, że tego rodzaju maszyna, odznaczająca się niezwykłą prostotą, nie wymaga prawie żadnej specjalnej konserwacji ani też pielęgnacji.

     Rower posiada tylko sześć miejsc, które trzeba smarować, a mianowicie: ośki kół (przednie i tylne), mechanizm pedałowy, tzw. suport (to jest oś, na której są osadzone korby z przekładnią), pedały i główka, na której jest umocowana kierownica. Wszystkie te części są dostatecznie szczelnie dopasowane i wymagają osczyszczenia oraz smarów najwyżej raz do roku.

Dodaj komentarz