images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_HistoriaRoweru.jpg

Rajmund Sosiński

Historia roweru

Wiedza Powszechna, Wydawnictwo Popularno-Naukowe

1951

ISBN -

Stron: 67

Format: B5 (21 cm x 15 cm)

 

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

8 / 10

 

Ocena opisowa:

Z oceną tej pozycji książkowej miałem zdecydowanie najwięcej problemów. Z jednej strony w książce zdarzają się charakterystyczne dla lat 50 wstawki propagandowe lub zafałszowania historii, ale z drugiej niektóre opisy są wspaniałe i niepowtarzalne. Nie znalazłem wcześniej ani długo potem pozycji, która opisywałaby tak szczegółowo ewolucję roweru, a konkretnie ramy i napędu. Zastanawiałem się niedawno, czy w przeszłości podejmowano próby tylnego koła skrętnego, czy kulistej ramy. W książce znajdują się sugestywne rysunki obu rozwiązań. Spodobał mi się też opis ewolucji rozwiązań trybologicznych zmierzających do zmniejszenia oporów na styku ruchomych układów rowerów. Trochę zabrakło mi języka fizyki w postaci wzorów, które precyzyjniej unaoczniłyby jakościowe prawa opisywane w książce. Muszę przyznać, że kilka zagadnień fizycznych autor wyjaśnił w prosty i przystępny sposób.

 

Spis treści:

brak

 

Przykładowy cytat:

     Kilka słów należy poświęcić gumie, której kariera, rozpoczęta skromnie z rozwojem roweru, z czasem osiągnęła sukces światowy wraz z olbrzymim rozpowszechnieniem samochodu. Trzeba zaznaczyć, że kariera ta jest w pełni zasłużona, gdyż guma odznacza się wielu nadzwyczaj cennymi właściwościami. Jest elastyczna, odporna na zużycie, odporna na temperaturę (do pewnego stopnia), odporna na wilgoć.

     Nie od razu nauczono się otrzymywać tak materiał. Gumę otrzymuje się z kauczuku, czyli zastygłego soku mlecznego pewnych roślin w drodze tzw. wulkanizacji. Kauczuk surowy nie nadaje się do celów praktycznych. W temperaturach wyższych staje się lepki, w niższych - łamliwy. Wulkanizacja polega na domieszce drobno sproszkowanej siarki do kauczuku i na ogrzewaniu tej mieszaniny do temperatury 120 - 180 °C przez czas dłuższy. Otrzymany produkt, który stanowi chemiczne połączenie kauczuku z siarką, nosi popularną nazwę gumy. Wyrób opon i dętek stanowi obecnie jedną z najważniejszych gałęzi produkcji przemysłu gumowego.

 

Dodaj komentarz