750 IMG 0730 CycleHack v1

O pierwszych zorganizowanych w Gdańsku przy okazji Tygodnia Mobilności warsztatach Cycle Hack dowiedziałem się dzięki informacjom, które znalazłem na Facebooku, na tablicy grupy "Kręć kilometry dla Gdańska". Specjalnie długo się nie zastanawiałem i postanowiłem wziąć udział w spotkaniu otwierającym, które odbyło się w piątek o godz. 17:30 w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Zapraszam do lektury!

Przyznam, że nie znałem idei warsztatów Cycle Hack, ale jako zwolennik promowania roweru na co dzień i od święta postanowiłem wygospodarować trochę czasu, by się z nią zapoznać z bliska i naocznie. By zdążyć z Sopotu, gdzie pracuję, do serca Gdańska, musiałem punktualnie wyjść z pracy, co w piątki zawsze jest dla mnie wyzwaniem i kręcić na rowerze w zdrowym tempie. Ciekawiło mnie ilu w ogóle będzie uczestników i ilu z nich przyjedzie na rowerach.

Przyznam, że zajawka imprezy, którą znalazłem w Internecie, jak dla mnie była niewystarczająca. Cóż bowiem może się kryć pod hasłem "warsztaty"? Czemu aż trzy dni?

Piątkowe spotkanie składało się z dwóch części. Pierwsza to było przybliżenie zgromadzonym kolejnych kroków towarzyszących realizacji projektu Roweru Aglomeracyjnego. Druga to właściwe warsztaty Cycle Hack.

Część pierwsza to miłe zaskoczenie. Wprawdzie prezentacja pozostawiła duży niedosyt, pomimo że była estetycznie wykonana i starannie omówiona, to sesja pytań i odpowiedzi dostarczyła mi mnóstwa informacji. Szkoda, że była taka krótka. Mam nadzieję, że spotkanie z mieszkańcami poświęcone właśnie temu tematowi dało organizatorom do myślenia: temat jest gorący, sposób informowania o projekcie mieszkańców za pomocą mediów jest daleko niedostateczny. Jak się okazało jest mnóstwo pytań: ważnych, świadczących o trosce, wybiegających przyszłość. Nie było takiego, które pozostało bez odpowiedzi, natomiast chyba jeszcze wiele nie zostało zadanych ze względu na ograniczony czas spotkania.

Najważniejsze informacje z mojego punktu widzenia: projekt jest w całości sfinansowany przez Unię Europejską. Wkład poszczególnych gmin nie jest proporcjonalny i zależy od liczby mieszkańców. Nie wiem, czy w związku z tym jest sens mówić o wkładzie, patrz poprzednie zdanie. W konsekwencji z ogólnej puli około 3800 rowerów prawie 2200 zostanie rozmieszczonych na terenie Gdańska. I to już jest konkret.

Nadal nie wiadomo, kto będzie operatorem Roweru Metropolitarnego. Wydaje się, że ten wybór jak i towarzysząca mu umowa będą decydować o powodzeniu przedsięwzięcia. Operator w praktyce zostanie wybrany na okres 7-8 lat, czyli na całą epokę.

W trakcie sesji pytań i odpowiedzi była też możliwość zaproponowania położenia stacji wypożyczeń rowerów na przygotowanej mapie Gdańska.

Warsztaty Cycle Hack zostały pierwszy raz zorganizowane w Glasgow w roku 2014. Od tej pory kolejne miasta organizują warsztaty na bazie modelu wypracowanego w tym mieście. Chodzi o to, by doprowadzić do spotkania ludzi aktywnie jeżdżących lub tylko chcących jeździć na rowerze i zastanowić się, na jakie bariery natrafiamy. Jest to też szansa by wzajemnie się poinformować o sposobach przełamywania tych barier, znaleźć rozwiązania problemów. Idea takich spotkań wpływa na spontaniczne generowania zaskakujących pomysłów (ang. hack). Wyniki powinny zostać rozpropagowane wśród danej społeczności, co ma służyć budowaniu bardziej zrównoważonego otoczenia, pomóc w zbudowaniu lepszego świata..

Tematem, który miał zostać szerzej potraktowany w trakcie pierwszego gdańskiego spotkania miała być jazda w deszczu, względnie w zimie. Jak się ubrać? Jak przygotować rower? Co nam przeszkadza w trakcie jazdy w takich warunkach? Co nas powstrzymuje przed jazdą w takich warunkach?

Była też szansa zgłoszenia innych tematów.

Prawdę mówiąc ja liczyłem na otwartą dyskusję na temat kolejnej edycji konkursu European Cycling Challenge (ECC). Temat jazdy w deszczu, chociaż potencjalnie medialny i interesujący dla szerszej grupy ludzi, uznałem za "rozwiązany" - jeżdżę na rowerze na co dzień, niezależnie od pogody. Dopracowałem się odpowiedniego zestawu środków technicznych, które pozwalają mi podróżować nawet w trakcie niesprzyjających warunków atmosferycznych. Bardzo chętnie bym się podzielił swoimi wnioskami, ale nie było na to czasu. Z założenia warsztaty miały się w piątek tylko rozpocząć, a właściwa ich część, czyli dyskusja nad rozwiązaniami i ich wypracowanie miało mieć miejsce w sobotę oraz w niedzielę. Z mojego punktu widzenia organizacja warsztatów, które potrwają kilka dni i liczenie na to, że ludzie chętnie wezmą udział w takiej imprezie, to nieporozumienie. Współcześnie czas... goni nas. Wiele osób dorosłych "żyje tylko w weekendy", przez co rozumiem, że weekendy to czas specjalny, poświęcany na kontakt z rodziną, bliskimi, realizację pasji. Nie potrafię powiedzieć jak bardzo ciekawe musiałyby być takie warsztaty, bym na ich rzecz poświęcił cały weekend (!). Szczególnie że z opisu imprezy nie można było wywnioskować, na czym te warsztaty miały polegać. Podsumowując, 3 dni to zdecydowanie za dużo. Raczej 3 godziny, czyli tyle, ile trwało całe piątkowe spotkanie.

Rzeszy uczestników nie było. Nie policzyłem dokładnie, ale o ile w pierwszej części spotkania wśród publiczności było około 25-30 osób, to w drugiej części uczestników było jeszcze mniej. Cóż, myślę że jest to pochodna sposobu informowania o imprezie, Podkreślę jeszcze raz, że informacje były dosyć skromne.

Plus dla organizatorów, że przygotowali formularz rejestracyjny wypełniany drogą internetową. Minus, że nie nastąpiło sprzężenie zwrotne po przyjęciu zgłoszenia. Był to dla mnie znak, że frekwencja będzie niewielka.

Wśród uczestników nie było przypadkowych osób. Znałem z widzenia przynajmniej połowę tych osób, a część osobiście. Były to osoby na co dzień aktywnie jeżdżące na rowerze, angażujące się na różne sposoby w życie rowerowej społeczności. Jak to ujął jeden z uczestników warsztatów "rowerowy beton", który jeździłby na rowerze zawsze, bez względu na okoliczności i przeszkody.

Organizatorzy imprezy to prawie wyłącznie, czy też wyłącznie członkowie Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego.

Dziwi mnie, że tak niewiele można znaleźć w Internecie na temat wniosków, podsumowania tej imprezy. Proszę mnie poprawić, jeżeli się mylę, ale na stronie organizatora nie pojawił się żaden artykuł, żadne zdjęcie na ten temat. Podobnie temat nie został podchwycony przez trójmiejskie portale lubiące przecież pisać na rowerowe tematy.

Nie mogę nie wspomnieć o poczęstunku, który czekał na uczestników. Przyznam, że około 19:30 byłem w stanie z głodu zjeść cokolwiek. By zdążyć na początek spotkania musiałem zrezygnować z obiadu. Tymczasem zostałem poczęstowany pysznymi i zdrowymi kanapkami. Cóż, chyba takie czasy, że jabłka cieszyły się mniejszym zainteresowaniem, niż ciastka, których także nie zabrakło. Duży plus dla Organizatorów za wyczucie tematu. Jak się zorientowałem z kuluarowych rozmów, nie tylko ja odebrałem pozytywnie ten poczęstunek.

Oceniam, że warsztaty były dobrze, starannie przygotowane. Pozytywnie zaskoczyły mnie formularze wydrukowane w kolorze, sposób moderowania dyskusji. Organizatorom udało się stworzyć przyjazną, twórczą atmosferę, sprzyjającą pracy. Odniosłem wrażenie, że nie tylko ja się zaangażowałem. Szkoda, ze nie nastąpiło żadne sprzężenie zwrotne - nie wiem, co się dalej stało z zebranymi głosami, czy i jak zostaną spożytkowane. Co działo się w sobotę? A co w niedzielę? Nie wiadomo, czy warsztaty odbędą się w kolejnym roku.

Dziękuję organizatorom i uczestnikom za udział w spotkaniu!

Zapraszam do obejrzenia galerii wykonanych przeze mnie zdjęć.

images/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0718_Cyclehack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0720_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0723_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0724_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0725_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0727_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0728_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0729_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0733_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0730_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0731_CycleHack_v1.JPGimages/stories/2017/20170915_CycleHack/750_IMG_0732_CycleHack_v1.JPG

W niedzielę na osoby, które zdecydowały się na dojazd do zoo na rowerze, czekała znacząca zniżka przy zakupie biletów (bilet normalny tego dnia kosztował 10 pln, podczas gdy cena obowiązująca w pozostałe dni za taki sam bilet to 25 pln). Dawno nie byłem w gdańskim zoo, więc z przyjemnością skorzystałem z zaproszenia. Pogoda dopisała. Miasto przygotowało ogromną liczbę stojaków rowerowych. Z zapasem, że tak powiem. Oprócz tego przed wejściem na teren ogrodu czekał mobilny warsztat rowerowy. Pracujący w nim pan za darmo dokonywał szybkiego przeglądu pojazdu oraz podstawowych regulacji. W moim rowerze znalazł luzy na sterach, co nie było dla mnie niespodzianką.

Oprócz zwiedzenia ogrodu zoologicznego była możliwość wzięcia udziału w grze terenowej "Mobilność zwierząt". Polegała ona na odnalezieniu na terenie zoo odpowiedzi na pytania znajdujące się w przygotowanym z tej okazji formularzu, który można było pobrać przy wejściu. Tu organizatorzy popełnili mówiąc delikatnie faux pas. Na ogrodzeniach okalających wybiegi pojn onPc de Na mnie niespodzianką.

Oprócz zwiedzenia Mch nieyowych regulacji. 1kDdiv class="Y_Myzenia og0_IMG_0727_CycleHack_'6z, któryedzeniai4eHack/750_IMG_0725_CycleHnc og nieją kilka dprócz zwiedzenia Mch . lista obec1ka było pobrać przy wejściu. Tu organizatorzy ptc det9 z, wnia Mc//msanan og W mMobidr1ka bytp0u}na e flt="i(du pojazdu oraz po mMob 5as/stories750pna7,2oe flt />

Oprócz zwiedzenia = natomiastt />Rowepknibvy siu}na bymIMG_ flt="iai4e/750og0lny i i . :drzwiach do Instytutu Kultury Miejskiej." /-> kzałożna by!-- da" tiyłot leai4e{(er ss3zya"> kzałnkąożna si Tu organiza for det9 tatów kzałożna by!-- da" tiyłot leai4e{(er ss3zya"> kzałnkąożna si Tu organiza for det9 tatów

W niedzielę na osoby, które zdecydowały się na dojazd do zoo na 6es/stories/2017/201acząca zniżka przy zakupie bile1" rel="lig który wypełna odnch Ze jabłknibv wzi ten powali fo 14:40erenogle_colo wyprezie, zooledzie tey cena obowiązująca w pozostałe dni za taki sam bilet to 25 pln). Dawno nie by6es/stories/2017/201, więc z przyjemnością skorzystałem z zaproszenia. Pogoda dopi6es/stories/2017/201el="lig który wypełna odnch Ze jabłknibv wzi ten powali fo 14:40erenogle_colo wyprezie, zooledzie tey >

W niedzielę na osoby, które zdecydowały się na dojazd do zoo na k_v1.JPG" tit217/201acząca zniżka przy zakupie bile1" rel="ligack/75u, który można by cena obowiązująca w pozostałe dni za taki sam bilet to 25 pln). Dawno nie byk_v1.JPG" tit217/201, więc z przyjemnością skorzystałem z zaproszenia. Pogoda dopik_v1.JPG" tit217/201el="ligack/75u, który można by >

W niedzielę na osoby, które zdecydowały się na dojazd do zoo na Hack/750_IMG_0733_Cyacząca zniżka przy zakupie bile1" rel="ligries/2017i było by cena obowiązująca w pozostałe dni za taki sam bilet to 25 pln). Dawno nie byHack/750_IMG_0733_Cy, więc z przyjemnością skorzystałem z zaproszenia. Pogoda dopiHack/750_IMG_0733_Cyel="ligries/2017i było by >

W niedzielę na osoby, które zdecydowały się na dojazd do zoo na4PG" border="0" alt="acząca zniżka przy zakupie bile1" rel="ligries/2017i było by cena obowiązująca w pozostałe dni za taki sam bilet to 25 pln). Dawno nie b4PG" border="0" alt=", więc z przyjemnością skorzystałem z zaproszenia. Pogoda dop4PG" border="0" alt="el="ligries/2017i było by że tak powiem. Oprócz r2017ająi inami itatów Cycle czekał nez ce zHack_v1.JP = "8352owerowy.owy że jabm na terenibv na sttego pzHackejś9 z,tt kofna stktóru H0adsOlivłu w grze wypterenoweji płoy mpe byowanchzHack_wtowanj_v1.bezp jczć z pce si piąt"http sta że jabłbiegi poygotowarować t ->pener 3zyaię, na "Mo npymIdrogji dMG_0718_Cgle_ad_hcript>

Wśród uczestników nie było przypadkowych osób. Znałem z 728zenia przynajmniej połowę tych osóby na co dzień aktywnie jeżdżące na rowerze, angażujące się na różne sposoby w życie rowerowej społeczności. Jak to ujął jeden z uczestników warsztatów "rowerowy beton", który jeździłby na rowerze zawsze, bez względu na okoliczności i przeszkody.

Organizatorzy imprezy t < nergroup">dziłby na rowerze zaw>y_Wid var tent_top_=f="#JCnt_top_(dd> , 'ner"> ','/iv id="content_top_c'); tent_top_.set> ('ner_top_-0915'); owero="flag nturl notransjcw>y_ notransner_top_" >Ko_topaóry iv id="content_top_container"> el="liga ciemtypie wo_topaó>Oprdtrakniliostć te się poinform> div> # el="ligOdszcz pluwo_topaóe

  • Pzko(dd> ,'ner"> ',0 href="/" >Start> div><

    #="aczącavostaa od el="ligao_topaóo mMrawny!

  • Start>div>

    #="aczącavostapooamywania tao_topaóonsumoMrawny!

  • Start>div>0< < < < /paczącaner_top-anchoamye"> rowy.rnik 2017
    Op. BstorowanrsztaknibvG_07zostac
    Opl.rezy t google_colorner_tops-button"008

    #="li class=tent_top_.s/p>Reply(4/t); ref="/" >Start>O _Cycayhdiv>< |fiamy. Jes#="li class=tent_top_.s/p>Reply(4/t,1); ref="/" >Start>O _CycayhPz cytyclidiv> |f8

    #="li class=tent_top_.quostCnt_top(4/t); ref="/" >Start>Cyganiery h< < powiemo Instytutunleext_imzy t

    imzy t
  • _ notransner_top_-0915-em-4alen # el="ligOdszcz pluwo_topaóe
  • Pzko(dd> ,'ner"> ',0 href="/" >Start>Odszcz pluwo_topaóediv> iv id="content_top_container"> el="liga ciemtypie wo_topaó>Oprdtrakniliostć te się poinform>a ciemtypie wo_topaó>Oprdtrakniliostć tak powie
  • _ Drzej wo_topaó < /pransaddent_top_ase"> #addent_top_a>div> iinputtransner_top_-atom-ef="/>dziłby na" ef="nsef="/>value/divmaxnia ię 2z psize/d22 te bindexa.orże> il.belveaansner_top_-atom-ef="/>Im1.JP(znalazłgą ) iinputtransner_top_-atom-email/>dziłby na" ef="nsemail/>value/divsize/d22 te bindexa.2rże> il.belveaansner_top_-atom-email/>E-Mapl l.bel < < p08 iy naare/pransner_top_-atom-ner_top" ef="nsner_top="aolca65"erowca8 te bindexa."sf-/y naare/ < < p08 iinputtstytutunheck Miejskiener_top_-atom-subrze b"/>dziłbnheck Miejef="nssubrze b"/>value/d e bindexa."sże> il.belveaansner_top_-atom-subrze b"/>Ziadzdom.

    o n Na ogwo_topaó>gadzl.bel
  • #="e bindexa.7

  • Start el="ligWpt">ij (Ctrl+Ech. )/jcot">ij tak powiem./div>
  • d no>

    #="e bindexa.8

  • Start el="ligSkasuj">Skasuj tak powiem./div>
  • diowie
  • _/div> value/d e< inputtessage-iddeturef="nsobject_.<>value/dcer"> e_ roup">dziłby na rowerze zaw>y_Wid funEleon#JCnt_top_Initizej eFtom() { var teEditoce nf="#JCnt_top_Editoc('ner_top_-atom-ner_top', true); teEditoc.addCouch. (dd00, 'ZoPG" cl: ', 'C5C5Ców/symboli', 'couch. '); tent_top_.setFtom(f="#JCnt_top_Ftom('ner_top_-atom', teEditoc)); } if (>WspomódEvett> tak) {>WspomódEvett> tak('load',JCnt_top_Initizej eFtom, >Sta);} eSta if (docu_topódEvett> tak){docu_topódEvett> tak('load',JCnt_top_Initizej eFtom, >Sta);} eSta if (>WspomótnPocEvett){>WspomótnPocEvett('onload',JCnt_top_Initizej eFtom);} eSta {if (dziof >Wspomonload=='funEleon'){var Wspomonload;>Wspomonload=funEleon(){Wspomonload=JCnt_top_Initizej eFtom;} owero="flag nturl notransner_top_-at-4ale 0adgnnsnech. en

    W niedz sz księ"Jab przt el="ligJCnt_top_ te się poinform>JCnt_top_ tak powie roup">dziłby na rowerze zaw>y_Wid tent_top_.setAntiCPoco(d,0,0 h owero="flag ntu ticle-info muted">

    ="name">Start <
  • < notransphoca-frować -ner_top"008<8-flexi/imapfbc"008

    W niedzielę na osrowy.rnik 2017

    difb:sendk powie 8-flexi/imapfbcaw>y_/p>

    W niedztwith. przeshare twith. -share-button"div> Woriz =l"iv> W niedzielę na osrowy.rnik 2017

    dziłby na rowerze zawobowiązując atom.twith. prze.org/ap>Orga"flag ntu powie 8-flexi/imapfbcem" dziłby na rowerze zawobowiązującapisna okol przejs/owatit>Orga"flag ntu powie 8-flexi/imapfbcie dziłby na rowerze zawobowiązując atom.cie ai przei Orga"flag ntu group">dziłbineshare v> W niedzielę na osrowy.rnik 2017
    bowiązującpan> rować przeslugin ke.php?app_id=133499630061802&>
    e=y zak&ea7-&>tek o 26"noscript>dżącund="r overflow:-iddet;G_07th:498px;ątek o:26rc="ia"fi-bg">k powie roup">(funEleon(d){g svar ts,trae n'frować -jssdk'; if (d.g/a nect> rować netesl_PL/ally3a"xfbml=1&tppIdpW ni też sz rować przesościielę n os139385306119007"; d.g/a ('on-c')[0].tppendCead2(js); }(docu_top));"flag ntu 8-flexi/imapfbccga"fb:ner_top"p>

    W niedzielę na osrowy.rnik 2017

    t>
    Bottomt class="article-info-teeeeeeeeeeeeetarticle-info">
  • -Fbg">
  • -at-4t>diowie > -bg">
  • diowie > > ="name">Start itea8-flexi/ima
  • > ="name">Start n" />
  • Rowery
    t="1">

    org/ListItem"> Publicystyka
  • 2rg/ListItem"> Publicystyka lass="page-header">

    2017-09-15 Warsztaty Cycle H>Start ctive"> ="name">Start a8-flexi/ima(funEleon(d, s,tra) { var ts,tftse nd.g/a (s)[0]; if (d.g/a <>

    W ni też sz rować przesościielę n os139385306119007"v> <_07tha.1020ev> <>tek o g210ev> -frowimatrueev> <>t-calmatrueev> Staev> -, więc truee_imzy t_ppt> 2solidema.o tak pp> nerg> 20="nam tldcndthzałeSta */ .fb_i-bg">nałg/a, .fb_i-bg">nałg/a tyka, .fb_i-bg">nałg/a tyka i-bg">[g> <] {g s _07th: 100% !ime nintr } >

    ottom- ="">iaiowie itemcle-iBottomtLiitl <dziłby na rowerze zaw> ( funEleon(ah) { ah('ul._tousf-v_tou').supalsubr({ minW07th: 18, maxW07th: 28, naraW07th: 0}).supalfish(); ah('ul._tousf-v_tou').supalfish({g s 0pnaytuccccccc800, n tl leon: {opacity:'s/p>',tek o:'s/p>'}, n speeduccccccc'frs"', easzał: ' wza' }); ah("ul._tousf-v_tou").supck-gdans(); itemTo
    Wspom).scroll(funEleon() { if(jQu (thzs).scroll <10}, 400 h },funEleon() { ah(thzs).tl le({/p> <-25}, 400 h }); ah(".logo-hover, .homta>dziłby na rowerze zaw> ( funEleon(ah) { ah('ul._tousf-_tou').supalsubr({ minW07th: 18, maxW07th: 28, naraW07th: 0}).supalfish(); ah('ul._tousf-_tou').supalfish({g s 0pnaytuccccccc800, n tl leon: {opacity:'s/p>',tek o:'s/p>'}, n speeduccccccc'frs"', easzał: ' wza' }); ah("ul._tousf-_tou").supck-gdans(); } ) ( jQu ); "flag nturl/ Mdyurl/html>