Zapraszam do lektury!
mslonik: Czym do tej pory może się pochwalić GOR? Co do tej pory zrobił? Od maja (czyli od chwili powołania stanowiska GOR, przyp. redakcji) minęło już przecież 7 miesięcy.
GOR: Żeby nie skłamać zaopiniowałem około dwadzieścia kilka projektów dotyczących infrastruktury rowerowej, przede wszystkim dróg rowerowych. Projekty te będą realizowane zaczynając już od marca 2010.
mslonik: Czy nasi czytelnicy mogliby poznać nieco więcej szczegółów? Czy istnieje jakaś lista projektów, dzięki której można by się zorientować nieco lepiej, mówiąc kolokwialnie, co gdzie kiedy?
GOR: Tak, nie ma problemu. Proszę do wywiadu dołączyć poniższą listę. W ramach projektu "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" planowana jest realizacja następujących zadań (Tab. 1):Tab. 1
Nazwa zadania |
Planowany termin rozpoczęcia budowy |
Długość [m] |
---|---|---|
Modernizacja drogi rowerowej wzdłuż ul. Rzeczypospolitej od ul. Hynka do ul. Kołobrzeskiej, na trasie do Sopotu-strona prawa |
III 2011
|
2 050
|
Modernizacja drogi rowerowej wzdłuż ul. Chłopskiej
|
III 2011
|
1 390
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia
|
IX 2010
|
2 502
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Nowolipie – Rakoczego
|
VII 2010
|
3 000
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego
|
VII 2010
|
1 747
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Kołobrzeskiej i ul. Dąbrowszczaków
|
VII 2010
|
1 410
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej
|
IX 2010
|
2 370
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. 3–go Maja
|
IX 2010
|
1 260
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina
|
IX 2011
|
2 000
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Opata J. Rybińskiego
|
VII 2010
|
820
|
Węzły i parkingi-dokumentacja projektowa
|
2012
|
|
Modernizacja drogi rowerowej wzdłuż ul. Jana Pawła II
|
2010
|
1006
|
Droga rowerowa wzdłuż ul. Klinicznej
|
2011
|
900
|
Ponadto w ramach innych projektów przewidywana jest realizacja zadań przedstawionych w Tab. 2.
Tab. 2
Nazwa zadania |
Planowany termin rozpoczęcia budowy |
Długość [m] |
---|---|---|
Budowa drogi rowerowej wzdłuż linii tramwajowej Nowa Łódzka - Witosa
|
2010/2011
|
3500
|
Budowa drogi rowerowej w ramach trasy WZ na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej
|
2010/2011
|
4000
|
Budowa drogi rowerowej w ramach przebudowy ulicy Łostowickiej
|
2010
|
1000
|
-
na plażach od strony morza, przy każdym wejściu, od granicy z Sopotem do Parku Brzeźnieńskiego
-
na terenie miasta – około 100 wybranych lokalizacji.
Niestety nie udało się przygotować specjalnej aplikacji, przy pomocy której użytkownicy mogliby sami wskazywać oczekiwane przez nich miejsca montażu stojaków. Teraz zastanawiam się, jak mimo to włączyć przyszłych użytkowników w ten projekt. Chcę, by stojaki stanęły w miejscach, gdzie rzeczywiście są potrzebne i będą wykorzystywane.
Oprócz stojaków rowerowych w bardziej odległej przyszłości powstaną również parkingi rowerowe. Parkingi zostaną przede wszystkim rozmieszczone w miejscach istotnych z punktu widzenia komunikacyjnego, czyli głównie przy stacjach SKM. Będą to w większości przypadków zadaszone parkingi ze stojakami dla rowerów. Pierwszy parking mamy szansę zobaczyć nieprędko, bo najwcześniej w 2011 roku, o ile żadne z poprzedzających inwestycji nie zostaną opóźnione. Jest to projekt realizowany wspólnie z Sopotem i Gdynią.
mslonik: Czy stojaki będą w jakiś sposób nadzorowane np. przez kamery?
GOR: Monitoringiem będą objęte parkingi rowerowe, pojedyncze stojaki, tylko wtedy, jeżeli któryś z nich znajdzie się w zasięgu monitoringu ulicznego.
mslonik: Jaką formę przybiorą te stojaki? Czy będą to „kołołamacze”, czy coś bardziej odpowiedniego? GOR: Będą to stojaki w kształcie odwróconej litery U. Dla mnie, jako dla praktyka, osoby która na co dzień jeździ na rowerze, taka forma stojaka jest czymś oczywistym.
mslonik: I całe szczęście.
GOR: Wydaje mi się, że warto podkreślić, że w Gdańsku nie ograniczamy się do samych dróg rowerowych, bo tak naprawdę stanowią one istotny, ale jednak tylko fragment całościowego podejścia do komunikacji rowerowej.
mslonik: Na czym w takim razie polega to całościowe, strategiczne podejście?
GOR: Najważniejsze działania przygotowuję przy współpracy z Pomorskim Stowarzyszeniem Wspólna Europa (http://www.pswe.org/). Po pierwsze zamierzamy przeprowadzić certyfikację polityki rowerowej Gdańska wg metodologii BYPAD, opracowanej przez Europejską Federację Cyklistów (http://www.ecf.com/). BYPAD, w sposób kompleksowy, wskaże kierunki działania na najbliższe lata.
Druga sprawa. Już na początku marca powinna zapaść decyzja, czy w Gdańsku powstanie ogólnopolska organizacja rowerowa na miarę niemieckiego ADFC (http://www1.adfc.de). Jeżeli Prezydent miasta zatwierdzi ten projekt, to prawdopodobnie wczesna jesienią zorganizujemy w Gdańsku pierwszy Polski Kongres Rowerowy, na który zaprosimy ekspertów z Europejskiej Federacji Cyklistów. Merytoryczna dyskusja zainicjowana podczas kongresu powinna być impulsem do zmiany postrzegania ruchu rowerowego w Polsce. Chcemy pokazać, że rozwijanie ruchu rowerowego jest korzystne ze społecznego, ale także i ekonomicznego punktu widzenia. Z jednej strony przekłada się na wzrost przychodów, a z drugiej na ograniczenie wydatków. Ruch rowerowy powinien być traktowany jako istotny element rozwoju miast i regionów.
mslonik: Co zyska dzięki organizacji kongresu przeciętny mieszkaniec Gdańska? Czy coś zyska? Co będzie mógł zobaczyć? Czy będzie mógł w kongresie aktywnie uczestniczyć?
GOR: Na pewno będzie mógł wziąć udział w bardzo ciekawej dyskusji, wysłucha prezentacji – zdobędzie wiedzę, w jaki sposób ruch rowerowy jest postrzegany i rozwijany w Europie Zachodniej. Jest to know-how, którego w Polsce bardzo brakuje. Zmierzamy do wywołania efektu fali i zmiany mentalności na szeroką skalę. W ramach kongresu planujemy również rowerowo-integracyjne imprezy towarzyszące.
mslonik: Czy istnieje projekt stworzenia miejskiej wypożyczalni rowerów? Tego typu projekty doczekały się realizacji m.in. w Krakowie i Szczecinku.
GOR: Nie, w tej chwili nie ma takiego projektu, ale jest to pomysł, który na pewno, wcześniej czy później, powinien zostać zrealizowany. Tak naprawdę chodzi przecież o wzrost popularności i wykorzystania roweru, jako środka transportu na terenie miasta. Wcale niekoniecznie poprzez budowę dróg rowerowych. Ważne, aby rowerzyści dobrze czuli się w normalnym ruchu miejskim. Z badań przeprowadzanych w Europie wynika, że im więcej rowerzystów na drogach, tym są oni bezpieczniejsi.
mslonik: Jak układa się współpraca GOR z OLE i Rogerem Jackowskim (http://www.rowery.gdansk.pl/o_nas.php)?
GOR: Pan Roger Jackowski pomaga mi w opiniowaniu projektów budowlanych dróg rowerowych. Ta współpraca bardzo wiele mi dała, ponieważ ma on w tych sprawach duże doświadczenie i przekazał mi sporo wiedzy. W okresie jesiennym wspólnie jeździliśmy w teren, w miejsca, gdzie powstaną nowe drogi rowerowe. Tam, krok po kroku analizowaliśmy projekty i formułowaliśmy uwagi. Warto podkreślić, że pan Jackowski poświęca na te działania swój prywatny czas.
mslonik: Nie wiem prawdę mówiąc, jak w tej chwili wygląda możliwość przewiezienia roweru autobusem lub tramwajem.
GOR: W tramwaju przewóz roweru jest możliwy tylko w pojazdach niskopodłogowych. To samo wymaganie dotyczy autobusów, przy czym wszystkie gdańskie autobusy posiadają tę cechę. O tym, czy rzeczywiście rower zostanie przewieziony autobusem decyduje kierowca pojazdu. Czyli jeżeli mamy tłok, to kierowca może nas z rowerem nie wpuścić.
mslonik: Jak możemy pomóc GOR?
GOR: Poprzez włączenie się w merytoryczną dyskusję i wywieranie mądrego nacisku. Brakuje w tej chwili naprawdę otwartego, publicznego forum, dyskusji. Uzyskanie takiego pozytywnego sprzężenia zwrotnego pozwoliłoby na bardziej skuteczne zmienianie naszej wspólnej rzeczywistości.
mslonik: Czego sobie i Panu życzę. Dziękuję za rozmowę.