750 IMG 7087 AluradCalyNapedowa v1 

W marcu 2016 roku, czyli prawie rok temu, trafił w moje ręce rower Ketler Alurad 2600. Jego właścicielka miała mocne postanowienie nabycia nowego roweru, a ten był odrapany, pooklejany przypadkowymi naklejkami. Były też zarzuty dotyczące ergonomii siodełka. Przerzutka nie zmieniała biegów. Sparciałe opony.

Po poświęceniu kilkunastu godzin udało mi się chyba dać rowerowi nowe życie. W każdym razie jego nowa właścicielka była zadowolona, czyli chyba mi się udało.

Zapraszam do lektury!

Z całą pewnością nie wszystkie części roweru  były oryginalne. Niektóre uległy zużyciu w wyniku normalnej eksploatacji, jak na przykład opony. Inne były uszkodzone, jak na przykład sztyca. Jeszcze innych zwyczajnie brakowało, na przykład odblasków na szprychach przedniego koła. Starałem się zachować tak wiele oryginalnych elementów, jak tylko było to możliwe. Stąd też decyzja o myciu i konserwacji oryginalnego łańcucha, pomimo że ten był w stosunkowo kiepskim stanie.

Koszt zakupionych części to około: 180 pln, a wśród nich:
- sztyca
- śruba mocująca sztycę w zacisku do ramy,
- spinka do łańcucha,
- odblaski na szprychy,
- nóżka aluminiowa,
- nowe opony 26 x 1 3/8 ''.

Ogólnie stan techniczny roweru był zadowalający. Z poważniejszych prac wymienię centrowanie przedniego koła, lutowanie aluminiowego błotnika przedniego koła, kompletny serwis piasty planetarnej tylnego koła, oczyszczenie ramy z nalepek, kompletny przegląd suportu. Budowa suportu jest na tyle oryginalna, że zasłużyła na osobny artykuł. Wydaje mi się, że szczególnie dużo rower zyskał po oczyszczeniu ramy z nalepek, tak tych fabrycznych, na których swój ślad pozostawił tzw. ząb czasu, jak i tych naniesionych przez kolejnych właścicieli.

Ustalenie wieku roweru często jest trudne. Producenci rowerów rzadko kiedy udostępniają dane produkcyjne, np. sposób kodowania daty produkcji w nr wybijanym na ramie roweru. W takiej sytuacji można się posiłkować znacznikami nanoszonymi na niektórych częściach roweru. Ten egzemplarz jest wyposażony w piastę z przerzutką planetarną firmy Sachs. Sachs udostępnił sposób kodowania roku produkcji. Przerzutka w tym rowerze została wyprodukowana w 1979 roku. Można więc założyć, że pochodzi on mniej więcej z tego roku.

Ten rower ma coś w sobie. Myślę, że w znacznym stopniu jest to zasługa dbałości producenta o szczegóły. Alurad, z niemieckiego, jak sama nazwa wskazuje jest rowerem z aluminium. Aluminium, z którego jest wykonana rama tego roweru, ma jednak niewiele wspólnego z tym aluminium, z którego wykonywane są współcześnie ramy rowerów, gdzie niektóre rury ramy mają grubość niewiele większą od puszki piwa. Co warte podkreślenia, srebrny kolor rama zawdzięcza lakierowi, a może farbie, jakim pokryte jest aluminium. Innymi słowy nie jest to kolor czystego aluminium.

Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć pokazującej wybrane szczegóły konstrukcji i akcesoriów roweru. Bardzo lubię oglądać takie smaczki. W szczególności urzekły mnie żłobienia na rurze kierownicy oraz ogromne, solidne odblaski zamocowane na szprychach tylnego koła.

images/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7083_AluradCalyPrzeciwNapedowa_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7087_AluradCalyNapedowa_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7090_OdblaskOryg_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7092_TylnaOsLancuszek_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7101_MocowanieLinki_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7103_OslonaBlatu_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7109_TorebkaNaNarzedzia_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7112_LampkaChlapacz_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7115_SiodelkoTyl_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7117_OpakowanieNaNarzedzia_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7121_DzwonkoManetka_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7124_DzwonkoManetka_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7127_RaczkaHamulca_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7144_Dynamo_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7146_HamulecPrzedni_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7147_LaczenieLinek_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7148_MocowaniePompki_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7149_OznaczenieRaczki_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7150_RaczkaHamulca_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7153_MostekNapisy_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7157_MocowanieBlotnika_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7160_DynamoProwadzenieKabelkow_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7161_OdbijaczHamulca_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7164_NozkaSuport_v1.JPG

 

A tak wyglądały niektóre nalepki przed ich zmyciem z ramy:

images/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7049_RuraPodsiodlowa_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7050_GlownaRura_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7052_WidelkiKierownicy_v1.JPGimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_IMG_7053_RuraSterowa_v1.JPG

A tak ten rower wyglądał zanim trafił w moje ręce:

images/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_20160204_124452_Kettler_v1.jpgimages/stories/2016/20160416_RowerKettlerAlurad/750_20160204_124534_Kettler_v1.jpg

Artykuł dedykuję Justynie, poprzedniej właścicielce roweru oraz Eli, nowej właścicielce roweru.

Komentarze   
+1 # Rafał 2017-08-18 11:24
Witam,

Kupiłem podobny rower i hobbistycznie zajmuję się jego renowacją, ponieważ jestem poniekąd laikiem w temacie bardzo zainteresowała mnie wzmianka o budowie supportu.....

"Budowa suportu jest na tyle oryginalna, że zasłużyła na osobny artykuł"

Pytanie czy może udało się Panu napisać taki artykuł? Szukałem go na forum jednak nie udało mi się nic znaleźć. Zastanawiałem się nad całkowitą wymianą supportu, jednak nie wiem czy obecnie produkowane suporty np shimano będą kompatybilne do wymiany czy będzie trzeba kombinować z jego renowacją. Będę wdzięczny za jakiekolwiek rady bądź informacje. Pozdrawiam
0 # Bartek 2018-05-14 13:31
Witam. Może Pan odczyta tego posta :)
Ostatnio znalazłem takiego kettlera na śmietniku :) tak, ktoś go tam zostawił, ponieważ nie chciało mu się go naprawiać. A chodzi o naprawę albo wymianę korby. Chodzi o przekręcone gwinty w miejscu wkręcania pedałów. Jak ściągnąć korbę (jest tam taki plastik na jakiś kluczyk chyba). Czy można zamontować jakąś inną korbę? czy mocowania są standardowe? Proszę o radę.
Pozdrawiam
0 # mslonik 2018-05-20 22:18
@Bartek. Plastiki należy wykręcić np. za pomocą monety albo dużego śrubokręta. Jeżeli stawiają opór - nie zostaje nic innego, jak je wyłamać. Jeżeli to jest oryginalna korba, to jest to klasyczna korba mocowana na kwadrat. Należy ją ściągnąć ściągaczem. Ja bym zostawił korbę i raczej zregenerował gwinty pod pedały. Powodzenia!

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.