640 IMG 1945 PoWyjeciu v1

Rowerowe opony kolcowane dzielę na takie wykonane samodzielnie oraz wyposażone w kolce fabrycznie. Opony fabrycznie wyposażone w kolce są zauważalnie droższe, ale mają tę zaletę, że uzupełnienie kolców jest banalnie proste... pod warunkiem posiadania odpowiedniego narzędzia i kolców zapasowych. Próbowałem zakupić stosowny komplet w jednym z dużych sklepów internetowych rowerowych działających w naszym kraju. Bez skutku. Ostatecznie nabyłem odpowiedni zestaw w niemieckim sklepie internetowym. Na dzień przed przewidzianymi opadami śniegu postanowiłem wypróbować zakupiony zestaw. Tym razem oprócz zdjęć do artykułu dołączyłem także krótki filmik ilustrujący sposób uzupełniania ubytków.

Zapraszam do lektury!

Zakupiony zestaw kosztował 8,95 EUR (listopad 2013), co daje około 37,60 pln, bez kosztów przesyłki. W skład zestawu wchodzi 50 zapasowych kolców pasujących do opon Schwalbe oraz narzędzie do ich uzupełniania. Narzędzie przypomina śrubokręt. Część robocza to po prostu kawałek rurki. Średnica wewnętrzna tej rurki pasuje do średnicy zewnętrznej kolca. Kolec ma podstawę w kształcie koła. Uzupełnienie ubytku polega na przepchnięciu kolca przez otwór opony. Otwór w oponie ma wyraźnie mniejszą średnicę od podstawy kolca. Narzędzie nadaje się wyłącznie do wpychania kolców w otwory. Jak miałem okazję się przekonać ubytki można uzupełnić bez spuszczania powietrza, czy też bez zdejmowania opony z koła. Dzięki temu zabieg można przeprowadzić nawet w terenie. Wpychanie kolców w otwory znajdujące się na powierzchni opony wymaga jednak sporej siły.

Na moich oponach zimowych przejechałem zeszłej zimy (2012 / 2013) około 150-200 km. W tym czasie straciłem zaledwie 5 kolców.

Opona, która wystąpiła na poniższym filmiku to Schwalbe Marathon Winter, 42-622 (28 x 1.60).

Wybrane parametry kolca:

  • Masa pojedynczego kolca to około 0,2 g.
  • Średnica podstawy kolca to 6,5 mm.
  • Średnica kolca to 3,5 mm.
  • Wysokość kolca to 5,7 mm.

Znając przede wszystkim średnicę kolca można się pokusić o samodzielne przygotowanie odpowiedniego narzędzia z kawałka stali nawierconej stosownym wiertłem, względnie wykonanej z cienkiej rurki.

Poniżej krótki film (2 min. 15 s) prezentujący sposób uzupełniania ubytków w oponie za pomocą dedykowanego narzędzia.

Fotorelacja pokazująca szczegóły zakupionego zestawu oraz sposób użycia.

images/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1940_Opakowanie_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1941_Opakowanie_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1943_Zawartosc_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1944_Woreczek_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1945_PoWyjeciu_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1946_NarzedzieIkolec_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1948_NarzedzieKolec_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1949_Zblizenie_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1950_Zblizenie_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1953_Ubytek_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1954_PrzedWcisnieciem_v1.JPGimages/stories/2014/20140112_OponyKolcowane/640_IMG_1955_PoWcisnieciu_v1.JPG

embed video plugin powered by Union Development
Dodaj komentarz