Razu pewnego do najstarszego i najbardziej szanowanego mistrza Zen przyjechało na rowerach trzech uczniów. Mistrz zaraz spytał jednego z nich:
- Po co jeździsz na rowerze? - Ów odpowiedział:
- Jeżdżę na rowerze, aby zużywać mniej energii i chronić środowisko przed efektem cieplarnianym.
- Bardzo chwalebnie! - rzekł na to mistrz - Musisz mieć wielkie serce.
- A ty - zwrócił się do drugiego ucznia - dlaczego jeździsz na rowerze?
- Ja - odparł drugi - jeżdżę, aby zażywać ruchu i świeżego powietrza.
- Niewątpliwie będziesz się cieszyć długim życiem w zdrowiu! - odpowiedział mistrz.
- A ty - zapytał wreszcie trzeciego ucznia - czym jest rower dla ciebie?
- Ja - powiedział trzeci - jeżdżę na rowerze, aby jeździć na rowerze.  
Mistrz skłonił mu się nisko i poprosił:
- Pragnę zostać twoim uczniem.
 
 
Lan Tzu Ch'  "Zapiski na kółku od przerzutki".
 
 
cytat za książką pt. 'rower', wydanie pierwsze, 2004, Copyright Wydawnictwo Pascal 2004, ISBN: 83-7304-306-3

 

Szanowny Gościu! Witam Cię w sekcji strony poświęconej rowerom. To najważniejsza sekcja całej strony. Rower, to jest świat. Także mój. Na rowerze zacząłem jeździć mając dopiero siedem lat. Wkrótce potem nastąpiło długie rozstanie z tym wynalazkiem, przerywane bardziej lub mniej udanymi epizodami. Prawdziwy rowerzysta wylazł ze mnie dopiero po studiach. Wtedy też zachorowałem na cyklozę i... tak już pozostało. Rower stał się moim sposobem na życie, sposobem życia.

 

Czy jest coś lepszego od jazdy na rowerze? Owszem. Jest to wspólna jazda na rowerze. Jeżeli przykładowo chciałbyś spędzić w ten sposób czas razem ze mną, to gorąco Cię zapraszam na portal rwm.org.pl. Cały pomysł tego portalu zasadza się na kalendarzu. Dni miesiąca mają różne kolory w zależności od tego, czy ktoś danego dnia ogłosił jakąś wycieczkę. Na pewno znajdziesz coś dla siebie, dopasowanego do własnych możliwości czy preferencji. A więc... na koło!

 

Dlaczego rower? Czyli zbiór obrazków anonimowych zaczerpniętych z Internetu.

 

images/stories/20111015_DlaczegoRower/800_FatCar.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_SadloPieniadze.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_TouAreTraffic.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_space-needed-to-transport-60-people.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_UcantBuyHappiness.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_GymBicycle.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_IMG_5048_BicycleRecycle_v1.JPGimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_RowerNazdrowie.jpg

640 IMG 1920 SzewDetki v1 

Około rok temu odkryłem, że w świecie rowerowych pneumatyków, czyli dętek, pojawiła się nowa jakość: 'nieprzebijalne' i bardzo łatwe do naprawy, a przy tym lekkie dętki Foss. Po dłuższym zastanowieniu wysupłałem stosowną sumę i zakupiłem parę takich dętek. Nadszedł czas, by podzielić się z czytelnikami wnioskami z ponad rocznej eksploatacji.

Zapraszam do lektury!

640 IMG 1945 PoWyjeciu v1

Rowerowe opony kolcowane dzielę na takie wykonane samodzielnie oraz wyposażone w kolce fabrycznie. Opony fabrycznie wyposażone w kolce są zauważalnie droższe, ale mają tę zaletę, że uzupełnienie kolców jest banalnie proste... pod warunkiem posiadania odpowiedniego narzędzia i kolców zapasowych. Próbowałem zakupić stosowny komplet w jednym z dużych sklepów internetowych rowerowych działających w naszym kraju. Bez skutku. Ostatecznie nabyłem odpowiedni zestaw w niemieckim sklepie internetowym. Na dzień przed przewidzianymi opadami śniegu postanowiłem wypróbować zakupiony zestaw. Tym razem oprócz zdjęć do artykułu dołączyłem także krótki filmik ilustrujący sposób uzupełniania ubytków.

Zapraszam do lektury!

640 DSCN4012

Z ogromną radością publikuję wspomnienia z rowerowej wyprawy, w której wziął udział mój kolega z pracy, Mariusza, wraz z rodziną. Poniższy tekst, przygotowany przez kolegę został zgłoszony do tegorocznego (2013) konkursu ogłoszonego przez miesięcznik Rowertour. Była to wyprawa niezwykła, przede wszystkim ze względu na udział gromady dzieciaków, które wspólnie z rodzicami dzieliły trudy wyprawy. Wszyscy uczestnicy spali w namiotach, a cały dobytek wozili ze sobą na rowerach. Serdecznie zapraszam do lektury!

Zosia, Kasia, Hanka, znowu Zosia, Ola i Tosia. Do tego Piotrek, Jurek, Roch, Stasiu i Szymon. To ci mniejsi. Więksi to Damiana, Agnieszka i Iwona oraz Paweł (a właściwie dwóch Pawłów), Michał oraz Mariusz. To już cała ekipa. A raczej cztery ekipy – bo właśnie w cztery rodziny wybraliśmy się na wyprawę. Nie pierwszy już z resztą raz, po raz pierwszy na północne Polesie - okolice Lubartowa i Włodawy.

 640 IMG 1591 Droga v1

 Zapraszam na krótkie sprawozdanie z ostatniej zorganizowanej przeze mnie w 2013 r. wycieczki rowerowej na trasie Wejherowo - Jastrzębia Góra - Władysławowo - Puck - Reda.

 

images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20131123_WszystkoOrowerze.jpeg

praca zbiorowa
Wszystko o rowerze - budowa, naprawa, konserwacja, regulacja
Wydawnictwo REA
Warszawa 2013
ISBN 978-83-7544-587-9

Stron: 524

Format: 17 cm x 24,5 cm

Subiektywna ocena pozycji książkowej: 10 / 10

 

Ocena opisowa:

Ideał. Nareszcie na polskim rynku wydawniczym ukazała się książka, która w należyty sposób traktuje zagadnienia techniczne. Największym atutem tej pozycji są bez wątpienia wspaniałe ilustracje oraz sposób wydania: papier dobrej jakości, żywe kolory. Książka jest tłumaczeniem niemieckiego podręcznika przeznaczonego dla uczniów średnich szkół zawodowych. Tytuł oryginału: Fachkunde Fahrradtechnik. Trochę kuleje tłumaczenie na język polski, ale i tak tłumaczom oraz redaktorom technicznym należą się słowa uznania, bo zadanie niewątpliwie nie należało do prostych.

Nie znam innej pozycji wydanej w języku polskim, która tak wnikliwie oraz w przystępny, zrozumiały sposób omawiałaby tak złożone zagadnienia, jak przerzutki planetarne czy np. zasady działania amortyzatorów. Aż przyjemnie się czyta, do czego szczerze zachęcam.

 

Spis treści:

1. Wiedza podstawowa
1.1. Sprawdzanie i mierzenie
1.1.1. Pojęcia podstawowe i definicje
1.1.2. Mierzenie
1.1.3 Odchyłki pomiarowe
1.1.4. Środki pomiarowe
1.2. Elementy maszyn
1.2.1. Połączenia śrubowe i gwinty
1.2.2. Połączenia nitowane
1.2.3. Sworznie i kołki
1.2.4. Łożyska
1.2.5. Uszczelnienia
1.3. Sposoby wytwarzania
1.3.1. Podstawy technologii skrawania
1.3.2. Przecinanie piłą
1.3.3. Obróbka palnikiem
1.3.4. Wiercenie, pogłębianie i rozwiercanie
1.3.5. Gwinty i nacinanie gwintów
1.3.6. Maszynowa obróbka skrawaniem na obrabiarkach
1.3.7. Cięcie dwiema krawędziami tnącymi
1.3.8. Gięcie blach
1.3.9. Gięcie rur
1.4. Technika materiałowa
1.4.1. Właściwości materiałów konstrukcyjnych
1.4.2. Stal
1.4.3. Aluminium
1.4.4. Tytan
1.4.5. Magnez1.4.6. Materiały kompozytowe
1.5. Tribologia i zużycie
1.5.1. System tribologiczny
1.5.2. Tarcie
1.5.3. Powierzchnie części metalicznych
1.5.4. Zużycie
1.5.5. Reakcje tribochemiczne
1.6. Podstawy elektrotechniki i elektroniki
1.6.1. Wielkości elektryczne
1.6.2. Obliczanie wielkości elektrycznych
1.6.3. Mierzenie wielkości elektrycznych
1.6.4. Układy połączeń
1.6.5. Elementy instalacji elektrycznej
1.7. Technika regulacji i sterowania
1.7.1. Sterowanie
1.7.2. Regulowanie
1.7.3. Zasada EVA
1.7.4. Rodzaje sygnałów
1.7.5. Droga sygnałów
1.7.6. Rodzaje układów sterowania
1.7.7. Sprzężenia

2. Historia roweru

3. Typy rowerów
3.1. Standardowe typy rowerów
3.2. Rowery sportowe
3.3. Rowery dziecięce
3.4. Konstrukcje specjalne
3.5. Rowery z silnikiem spalinowym
3.6. Przyczepki
3.7. Rowery z napędem elektrycznym
3.7.1. Typy pojazdów
3.7.2. Ramy i bezpieczeństwo
3.7.3. Zasady działania silników elektrycznych
3.7.4. Silniki prądu stałego
3.7.5. Sterowanie pracą silnika

3.7.6. Usytuowanie silnika
3.7.7. Akumulatory
3.7.8. Przyrządy do ładowania akumulatorów
3.7.9. Umiejscowienie akumulatorów na rowerze
3.7.10. Obsługa i wyświetlacz
3.7.11. Dane o akumulatorze
3.7.12. Seryjnie produkowane rowery z napędem elektrycznym (Elektrobikes)
3.7.13. Elementy doposażenia roweru

4. Ramy, układ kierowniczy, amortyzacja
4.1. Siły i momenty obciążające ramę rowerową
4.1.1. Siły pionowe
4.1.2. Siły poziome
4.1.3. Siły boczne
4.1.4. Siły od napędu i hamowania
4.1.5. Momenty gnące
4.2. Testowanie ram
4.3. Rodzaje ram
4.4. Wytwarzanie rur
4.4.1. Rury stalowe
4.4.2. Rury aluminiowe
4.4.3. Rury karbonowe
4.4.4. Uszlachetnianie rur
4.4.5. Przycinanie rur
4.5. Łączenie rur, ramy
4.5.1. Lutowanie
4.5.2. Spawanie
4.5.3. Klejenie
4.5.4. Wytwarzanie ram karbonowych
4.5.5. Uszkodzenia materiałów CFK i metody kontroli
4.6. Geometria ramy
4.6.1. Wysokość i długość ramy
4.6.2. Rozstaw kół i swoboda pedałowania
4.6.3. Wysokość położenia osi suportu i prześwit
4.6.4. Wyprzedzenie, odsadzanie, obniżenie
4.6.5. Wpływ na właściwości roweru w czasie jazdy
4.7. Sprawdzanie ram i widelców
4.8. Oprzyrządowanie doczepiane do ramy i widelca
4.9. Układ sterowy
4.9.1. Widelec
4.9.2. Zespół sterowy
4.9.3. Mostek
4.9.4 Kierownica
4.10. Siodełko i wspornik siodełka (sztyca)
4.10.1. Siodełko
4.10.2. Wspornik siodełka (sztyca)

4.11. Amortyzacja w rowerze
4.11.1. Zadania amortyzacji
4.11.2. Rower bez amortyzacji
4.11.3. Elementy amortyzacji
4.11.4. Fachowe pojęcia techniki resorowania
4.11.5. Konstrukcje amortyzatorów
4.11.6. Fizyka rowerowej amortyzacji
4.11.7. Ćwiczenia z rozwiązywaniem zadań z dziedziny amortyzowania

5. Napęd
5.1. Ruchy wykonywane przez pedały

5.2. Zespół suportu
5.2.1. Połączenie, ramię korby - łożyskowany wałek
5.2.2. Łożyska suportu
5.2.3. Ramiona korb i koła łańcuchowe
5.2.4. Długość korby
5.2.5. Odstęp między pedałami
5.2.6. Linia łańcucha
5.3. Pedały
5.3.1. Gwinty na pedałach
5.3.2. Badania pedałów
5.3.3. Łożyskowanie pedałów
5.4. Łańcuch rowerowy
5.4.1. Budowa łańcucha rowerowego
5.4.2. Tarcie i zużycie łańcucha
5.4.3. Spinanie łańcucha
5.4.4. Długość łańcucha w napędach z przerzutką
5.5. Pasy zębate
5.6. Przekładnie rowerowe
5.6.1. Przekładnie w piaście
5.6.2. Przerzutki łańcuchowe
5.6.3. Dźwignie przełączania
5.6.4. Inne systemy wielobiegowych napędów

6. Hamulce
6.1. Przepisy
6.1.1. Przepisy ustawowe
6.1.2. Wymagania i badania dotyczące bezpieczeństwa technicznego
6.1.3. Przeniesienie mocy i przełożenie
6.2. Budowa i rodzaje hamulców
6.2.1. Hamulce działające na obręcz koła (szczękowe)
6.2.2. Hamulce usytuowane na piaście koła

7. Koła jezdne
7.1. Koło ze ściskanymi szprychami
7.2. Koło szprychowe
7.2.1. Obciążenie pionowe
7.2.2. Obciążenie siłami napędowymi
7.2.3. Obciążenie boczne
7.3. Systemowe koła jezdne
7.4. Przepisy i procedury kontrolne
7.5. Piasty
7.5.1. Konstrukcje piast
7.5.2. Piasty kół przednich
7.5.3. Piasty kół tylnych
7.5.4. Zaciskanie piast
7.5.5. Łożyskowanie piast
7.5.6. Uszczelnienia piast
7.5.7. Wolny bieg
7.6. Obręcze
7.6.1. Materiały i wytwarzanie
7.6.2. Rodzaje obręczy
7.6.3. Profile poprzeczne obręczy
7.6.4. Geometria obręczy
7.6.5. Właściwości hamujące obręczy
7.6.6. Otwory pod szprychy i ochraniacze dętki
7.7. Szprychy
7.7.1. Właściwości i wytwarzanie szprych
7.7.2. Rodzaje szprych
7.7.3. Rodzaje zaplatania kół
7.7.4. Wyznaczanie długości szprych
7.7.5. Instrukcja standardowego zaplatania szprych
7.8. Ogumienie kół rowerowych
7.8.1. Przepisy
7.8.2. Budowa opony
7.8.3. Rodzaje opon
7.8.4. Bieżniki
7.8.5. Dętka rowerowa

7.8.6. Oznaczenia wielkości opon
7.8.7. Własności toczne opon
7.8.8. Ciśnienie w oponie
7.8.9. Zalecenia montażowe
7.8.10. Zawory rowerowe

8. Wyposażenie elektryczne
8.1. Podstawy prawne
8.2. Prądnica
8.2.1. Wytwarzanie napięcia przez indukcję
8.2.2. Budowa i rodzaje dynama
8.3. Źródła światła
8.3.1. Promienniki ciepła
8.3.2. Diody świecące
8.4. Oświetlenie
8.4.1. Reflektor
8.4.2. Światła wsteczne (pozycyjne)
8.4.3. Światła odblaskowe
8.4.4. Światła postojowe
8.4.5. Okablowanie
8.5. Urządzenia zabezpieczające i zapewniające komfort
8.6. Sprawdzanie urządzeń oświetleniowych
8.7. Rowerowy komputer pokładowy
8.8. Nawigacja GPS

9. Wyposażenie dodatkowe
9.1. Błotniki i osłony łańcucha
9.2. Bagażniki
9.3. Foteliki dziecięce
9.4. Podpórki rowerowe
9.5. Dzwonek
9.6. Pompka rowerowa
9.7. Zamki i zapięcia rowerowe
9.8. Kaski
9.9. Kabina bezpieczeństwa

10. Dopasowanie i ergonomia
10.1. Wymiary ciała
10.2. Wymiary roweru i pozycji rowerzysty
10.3. Ergonomia
10.3.1. Muskuły jako silnik
10.3.2. Pozycja siedzenia a siła nacisku na pedały
10.3.3. Indywidualna pozycja siedzenia
10.4. Bilans energii i mocy

11. Mechanika jazdy
11.1. Masa, bezwładność i ciężar
11.2. Siła i siła reakcji
11.3. Siły tarcia
11.3.1. Tarcie spoczynkowe
11.3.2. Tarcie ślizgowe
11.3.3. Tarcie toczne
11.4. Poślizg
11.5. Równowaga
11.5.1. Równowaga chwiejna
11.5.2. Równowaga dynamiczna
11.6. Jazda na zakręcie
11.7. Siły żyroskopowe
11.8. System sterowy
11.9. Hamowanie
11.9.1. Podstawy hamowania
11.9.2. Niebezpieczeństwo przewrotki
11.9.3. Hamowanie na zakrętach

12. Obliczenia branżowe i podstawy fizyczno-technologiczne
12.1. Długości
12.2. Prędkość obrotowa
12.3. Prędkość
12.4. Przyśpieszenie, opóźnianie
12.5. Droga zatrzymania, droga hamowania
12.6. Masa i gęstość
12.7. Bezwładność i moment bezwładności
12.8. Geometryczny moment bezwładności powierzchni i wskaźnik wytrzymałości przy zginaniu
12.9. Siła
12.10. Poślizg napędu i poślizg hamowania
12.11. Praca mechaniczna
12.12. Energia
12.13. Moc
12.14. Współczynnik sprawności
12.15. Moment obrotowy
12.16. Dźwignie i hamulce
12.17. Moment żyroskopowy i siła żyroskopowa
12.18. Przekładnia
12.19. Jazda na zakrętach
12.20. Amortyzacja
12.21. Wytrzymałość
12.22. Elektrotechnika

13. Ochrona powierzchni
13.1. Lakiery
13.2. Metody nanoszenia powłok
13.2.1. Lakierowanie mokre
13.2.2. Lakierowanie proszkowe
13.2.3. Lakierowanie kombinowane
13.2.4. Lakierowanie elektroforetyczne
13.3. Eloksalowanie

14. Smarowanie, czyszczenie, konserwacja
14.1. Smarowanie
14.1.1. Zadania i rodzaje środków smarnych
14.1.2. Środki smarowe stosowane do konserwacji i w dozorze rowerów
14.1.3. Badania kontrolne środków smarnych
14.1.4. Starzenie, odnowienia smarowania, odtłuszczanie
14.1.5. Szczególne przypadki tribologiczne w technice rowerowej
14.2. Konserwacja i czyszczenie części rowerowych
14.3. Usuwanie odpadów
14.3.1. Podstawy prawne
14.3.2. Usuwanie odpadów w sklepach rowerowych
14.3.3. Złom metalowy
14.3.4. Ochrona skóry

15. Narzędzia

16. Bezpieczeństwo produktu
16.1. Informacje dla użytkowników dotyczące przedmiotów codziennego użytku
16.1.1. Obowiązek przekazywania informacji
16.1.2. Treści zawarte w informacji
16.1.3. Błędne informowanie
16.2. Gwarancja
16.2.1. Usterki i wady
16.2.2. Odwrócenie ciężaru udowodnienia
16.3. Odpowiedzialność
16.3.1. Roszczenia związane z odpowiedzialnością
16.3.2. Cywilno-prawna odpowiedzialność producenta
16.4. Gwarancja i wabienie klientów
16.5. Normy
16.5.1. DIN
16.5.2. Prace normalizacyjne
16.5.3. Rowerowe normy bezpieczeństwa
16.6. Ustawowe przepisy dotyczące roweru
16.6.1. Przepisy dopuszczenia do ruchu
16.6.2. Przepisy dotyczące budowy roweru
16.6.3. Przeglądy techniczne rowerów
16.7. Badania technicznego zapewnienia bezpieczeństwa
16.7.1. Obciążenie eksploatacyjne
16.7.2. Określanie obciążeń eksploatacyjnych
16.7.3. Jazdy pomiarowe i pomiary laboratoryjne
16.7.4. Podstawy badań kontrolnych
16.7.5. Metody testowania, urządzenia testujące
16.8. Opiniowanie szkód
16.8.1. Szkody rzeczowe i na ciele
16.8.2. Wady produktu i błędy w redagowaniu instrukcji
16.8.3. Sądowe i prywatne opiniowanie
16.9. Ryzyka
16.10. Bezpieczeństwo rowerów z napędem elektrycznym

17. Systemy napędowe z silnikiem spalinowym
17.1. Czterotaktowy silnik Otto
17.1.1. Kroki robocze czterotaktowego silnika Otto
17.1.2. Budowa czterosuwowego silnika Otto
17.2. Dwusuwowy silnik Otto
17.2.1. Budowa dwutaktowego silnika Otto
17.2.2. Kroki robocze w pracy dwutaktowego silnika Otto
17.3. Sterowanie silnika
17.4. Smarowanie silnika
17.4.1. Smarowanie mieszanką
17.4.2. Automatyczne smarowanie świeżym olejem
17.4.3. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem
17.4.4. Smarowanie obiegowe w układzie z suchą miską olejową
17.5. Chłodzenie silnika
17.5.1. Chłodzenie powietrzem
17.5.2. Chłodzenie cieczą
17.6. Materiały eksploatacyjne
17.6.1. Paliwa
17.6.2. Środki smarowe
17.7. Zapłon
17.7.1. Świeca zapłonowa
17.7.2. Generowanie iskry zapłonowej
17.8. Sporządzanie mieszanki
17.8.1. Gaźnik
17.8.2. Urządzenie wtryskowe
17.9. Układ wylotowy

18. Nauka o gospodarce
18.1. Podstawy nauki o gospodarce
18.1.1. Potrzeby
18.1.2. Gospodarowanie
18.2. Przedsiębiorstwo
18.2.1. Cechy przedsiębiorstwa
18.2.2. Formy prawne
18.2.3. Organizacja przedsiębiorstwa
18.2.4. Utrzymywanie magazynu
18.2.5. Kalkulacja
18.3. Rynek
18.3.1. Rynek i konkurencja
18.3.2. Instrumenty marketingu
18.4. Sprzedaż
18.4.1. Klient
18.4.2. Rozmowy z klientem przy sprzedaży
18.4.3. Organizacja warsztatu
18.4.4. Towar
18.4.5. Umowa kupna
18.4.6. Regulowanie płatności
18.4.7. Prezentowanie towaru

19. Skorowidz

 

Przykładowy cytat:

Dociąganie połączeń

Podczas dociągania śruby lub nakrętki siła działająca na ramię dźwigni  narzędzia generuje moment obrotowy, powodujący rozciągające napięcie śruby.

W zwykłych połączeniach śrubowych łączone części powinny być na tyle ściśnięte, by nawet pod dynamicznie zmieniającym się obciążeniem nie nastąpiły względne ich przesunięcia. Ta ściskająca siła nazywana jest napięciem wstępnym połączenia.

W branży rowerowej przyjęło się stosowanie kluczy dynamometrycznych, które zapewniają niezawodne uzyskiwanie napięcia wstępnego (rys. 1, Klucz dynamometryczny (Stallwille)).

Dokładność kluczy dynamometrycznych jest zależna od użytkownika klucza, co oznacza, że rozrzut uzyskiwanego napięcia jest duży. Do montażu rowerów są one jednak wystarczająco dokładne. Powinno się nimi tylko powoli dokręcać, ponieważ moment dociągania ustala się w pełnym wymiarze dopiero w drugim ruchu ramieniem klucza.

Przy dociąganiu połączenia śrubowego dochodzi do kontaktu powierzchni

  • nośnych gwintu
  • dolnej strony główki śruby
  • dolnej strony nakrętki
  • podkładki
  • powierzchni części łączonych

Często zróżnicowane pod względem chropowatości powierzchni kontakt główki śruby i czoła nakrętki z łączonymi częściami sprawiają, że rosnące w trakcie jej dociągania naprężenie rozciągające generuje na powierzchniach kontaktowych tarcie, przeciwstawiające się momentowi dociągania śruby.

Na wielkość tego tarcia składa się tarcie na powierzchniach nośnych gwintu oraz tarcie na dolnej powierzchni główki śruby. Momentowi ręcznego dociągania śruby przeciwstawiają się moment tarcia na gwincie i moment tarcia na gwincie i moment tarcia główki śruby (lub nakrętki).

Wskutek adhezji powierzchnie tarcia, zarówno gwintu jak i górnej powierzchni części, mogą ulec uszkodzeniu.

Przykłady:

Zatarte gwinty lub skrzypienie towarzyszące dociąganiu śrub (szczególnie chromowanych lub ze stali nierdzewnej), a także skrzypiące złączki szprych przy ich napinaniu lub centrowaniu koła.

Duże tarcie nie tylko uszkadza powierzchnie, ale prowadzi też do tego, że nawet przy osiągnięciu nastawionego na kluczu momentu dokręcenia, nie oznacza to, iż została osiągnięta obliczona przez konstruktora siła napięcia wstępnego, zapewniająca pewne połączenie.