640 IMG 8585 SrubkiWprzerzutce v1

Współczesne podręczne zestawy narzędzi (tzw. scyzoryki) coraz częściej zawierają wyłącznie zestaw podstawowych kluczy imbusowych (nazywanych także kluczami ampułowymi). Z punktu widzenia niezawodności chciałoby się mieć w rowerze jak najmniej typów śrub oraz różnych rozmiarów śrub. Podążając za tą ideą postanowiłem wymienić wszystkie pozostałe śruby innego typu na śruby imbusowe.

Zapraszam do lektury!

W swoim rowerze zlokalizowałem śruby o łbie dopasowanym do śrubokręta płaskiego lub krzyżakowego w przerzutkach: przedniej oraz tylnej oraz hamulcach: przednim i tylnym. Wszystkie wymienione podzespoły zostały wyprodukowane przez Shimano i należą do grupy osprzętu LX. Swoją drogą dziwne, że tak znany producent nie zadbał o ujednolicenie typów śrub w oferowanym osprzęcie. Wszystkie pozostałe śruby oprócz śrub regulacyjnych w przerzutkach są śrubami imbusowymi. Ta sama uwaga dotyczy też hamulców. Co prawda wymienione śruby wykorzystywane są dość sporadycznie, to postanowiłem chociaż dla samej zasady wymienić je na śruby imbusowe.

W przypadku połączeń gwintowanych dopasowanych do kluczy imbusowych mamy dwie możliwości:

  1. śruba z łbem imbusowym,
  2. śruba bez łba, gdzie gniazdo na klucz imbusowy znajduje się w gwintowanym trzpieniu.

Postanowiłem kupić śruby obu typów wykonane ze stali nierdzewnej. Drobne elementy metalowe wykonane ze stali nierdzewnej są około 4-5 droższe od takich samych elementów wykonanych ze stali zwykłej. Mimo wszystko jest to koszt kilkunastu groszy.

images/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8571_SrubkiHamulec_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8572_SrubkiPrzerzutki_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8574_SrubkiPrzerzutki_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8585_SrubkiWprzerzutce_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8590_SrubkiWprzerzutce_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8599_SrubkaWhamulcu_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8603_PoWykreceniu_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8609_SrubkaImbus_v1.JPGimages/stories/20130209_SrubkiImbusowe/640_IMG_8612_SrubkaImbus_v1.JPG

Podsumowując, śruby imbusowe mają następujące zalety:

  1. klucze do ich dokręcania i odkręcania znajdują się we w zasadzie każdym komplecie współczesnych narzędzi rowerowych,
  2. klucz pewnie pasuje do łba śruby, co zapobiega zniszczeniu łba,
  3. po osadzeniu klucza we łbie śruby możliwe jest wykorzystanie ramienia klucza; w przypadku śrub tradycyjnych moment przykładany do śrubokrętu operuje w bezpośredniej bliskości osi obrotu śruby.

Mała rzecz, a cieszy.

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.