750 ProstowanieHaka02

Zdarza się, że uszkodzeniu ulegnie rama roweru. Jeżeli uszkodzenie nie jest zbyt poważne, lub dotyczy tylko wybranej części roweru, to można próbować sobie z nim poradzić. Nawet domowym sposobem, bez potrzeby wizyty w dobrym serwisie rowerowym. W pierwszym artykule na ten temat pokażę w jaki sposób można wykonać przyrząd do prostowania haka przerzutki za mniej niż 15 pln.

Zapraszam do lektury!

Na wstępie ostrzeżenie. Pokazane poniżej zabiegi wykonasz, droga czytelniczko i czytelniku, oczywiście na własną odpowiedzialność. Prostowanie wygiętego haka ma sens w zasadzie wyłącznie w przypadku ramy wykonanej ze stali. Stal jest w pewnym stopniu plastyczna w zakresie temperatury pokojowej (około 20 stopni Celsjusza). Nie jest to prawdą w przypadku ram aluminiowych. Aluminium jest kruche. Siłowe prostowanie części aluminiowych może się skończyć pęknięciem prostowanego materiału znacznie częściej, niż analogiczny zabieg wykonany na elemencie stalowym.

Poniżej przedstawiam dwa filmy pokazujące przyrządy do prostowania haka przerzutki

Czy każde wygięcie da się wyprostować? Nie, nie każde. Jeżeli hak jest mocno wygięty, podczas prostowania może pęknąć. Pokazane na powyższych filmach pręty pozwalają na bardzo precyzyjne wygięcie haka.

 

images/stories/2017/20171111_ProstowanieHaka/750_ProstowanieHaka01.pngimages/stories/2017/20171111_ProstowanieHaka/750_ProstowanieHaka02.png

Pokazane na powyższych zdjęciach pręty mają średnicę 8 mm, są wykonane ze stali nierdzewnej A2. Tego typu pręty są dostępne w handlu typowo w długości 1 m. Pręt podzieliłem na 3 odcinki po około 30 cm każdy. Średnica otworów pod oś koła ma średnicę trochę większą. Podobnie jest z otworem pod śrubę mocującą przerzutkę do haka.

Idealnie, gdyby jeden z prętów dał się wkręcić w otwór, do którego normalnie wkręcana jest śruba mocująca hak przerzutki. Nic z tego jednak. Po pierwsze śruba ta typowo ma większą średnicę, typowo 9,5 mm lub 9/16 '', a po drugie ma inny skok gwintu.

333px Klucz francuski

Jeżeli hak jest mocno wygięty, można rozważyć wykorzystanie klucza francuskiego (patrz sąsiednie zdjęcie). Do rozważenia jest także podgrzanie haka za pomocą palnika gazowego: im wyższa temperatura, tym większa plastyczność stali i tym mniejsze ryzyko, że hak pęknie w trakcie prostowania.

Zastosowanie palnika wiąże się z uszkodzeniem powłok malarskich.

embed video plugin powered by Union Development
Komentarze   
0 # Żelu 2018-06-12 00:20
Do gwintu w haku przerzutki pasują ośki od kół (nie pamiętam już czy przednich, czy tylnych), ale mogą niestety być za krótkie, żeby pokazać równoległość z drugim prętem na odpowiednim odcinku. A tak swoją drogą, to takie narzędzie może się okazać naprawdę przydatne, gdyż często problemy z biegami wynikają właśnie z krzywego haka. Dzięki za artykuł!

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.