images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_PascalRower.png

praca zbiorowa

rower

wyd. I: WydawnictwoPascal

2004

ISBN 83-7304-306-3

Stron: 432

Format: 20,5 cm x 20,5 cm

 

Subiektywna ocena pozycji książkowej: 10 / 10

 

 

Ocena opisowa:

Niezwykle staranne wydanie. Mnóstwo unikalnych fotografii, starannie dobranych reprodukcji. Wspaniale dobrany, obszerny materiał. Z pewnością był to eksperyment obarczony pewnym ryzykiem: wydanie tak kolorowej, pełnej emocji książki na polskim rynku księgarskim, który po roku 1989 zajął się wydawaniem tłumaczeń pozycji anglosaskich. Ja się zwyczajnie cieszę, że mam tę pozycję i mogę do niej powracać w dowolnej chwili. Przyciąga bardzo szerokie potraktowanie tematu roweru: różne punkty widzenia, szerokie ale i wnikliwe omówienie różnych aspektów. Od historii, przez walory użytkowe, turystyczne. Nie zabrakło rozdziałów poświęconych technice czy zdrowiu. Hobby, sposób na życie, sport. Czym jest rower? Rower, to jest świat, jak mówią słowa piosenki. Nie ukrywam, że książka ta stanowiła i nadal stanowi dla mnie inspirację, niedościgniony wzór do naśladowania. Motto sekcji "Rowery" strony mslonik.pl zaczerpnąłem właśnie z tej pozycji.

 

Spis treści:

 

historia i dzień dzisiejszy

 

dlaczego rower?

łyk historii

rower dziś

legendy MTB

 

nie tylko MTB

 

rower na miasto

ostre koło

skladak

rowery poziome

rowery towarowe i riksze

 

złodzieje rowerów

 

kuriersi

 

kurier story

alleycat

 

jaki rower wybrać?

 

pogadaj z fachowcem

typy rowerów

corss country

zjazdowy

freeride'owy

enduro

dualowy

BMX

szosowy

crossowy

trekkingowy

miejski

składany

tandem

 

rower plus

 

oświetlenie

dzwonek

bagażnik

błotniki

sakwy

przyczepka

noski i SPD

różności

bidon, koszyk, licznik

 

w czym na rower?

 

spodenki, koszulka, bluza, wiatrówka, kask, rękawiczki, okulary, buty

 

no to start

 

ten pierwszy krok

ruszając z miejsca

hamowanie

o co biega w biegach?

w drogę

jezdnią, ścieżką, czy chodnikiem?

gdzie jest krawędź jezdni?

skrzyżowania

poza jezdnią

wyciąg z prawa o ruchu drogowym

wyższa szkoła jazdy

ostre zakręty

skakać każdy może

jazda w grupie

jazda w terenie

jazda w korku

rower a autobus

trąbienie

jazda awaryjna

ruch lewostronny

ten pies nie gryzie

jazda w deszczu

jazda zimą

 

zdrower

 

dobry na wszystko

kierowco, truj się sam

ryzyko wypadków i urazów

otyłość? anoreksja? dziękuję, wolę rower...

rower i seks (nie tylko dla panów)

myśl pozytywnie

odżywianie

szczypta teorii

porcja praktyki

pierwsza pomoc

profilaktyka

leczenie ostrych obrażeń sportowych

apteczka

udzielanie pomocy

zatrzymanie krążenia / oddychania, pozycja bezpieczna, skaleczenia, stłuczenia, złamania, krwotoki, użądlenia

 

turystyka

 

przed wyprawą

"góral" czy trekking?

poznaj swój rower

pozycja podczas jazdy

planowanie trasy

noclegi

samodzielnie czy w grupie?

przepraszam, gdzie reszta ekipy?

wielkie pakowanie

kulinaria

transport roweru

dokumenty i ubezpieczenie

 

rowerek

pierwszy rowerek

wycieczki z dziećmi

foteliki

 

andrzej bobkowski

szkice piórkiem (fragmenty)

 

wyprawy

8 dni w alpach

w 75 dni z wrocławia do egiptu

na antypodach

sajgon-hanoi

w krainie hucułów

wielki kanion i okolice

przez himalaje i karakorum

gdzie ptaki latają do tyłu

czerwona wyspa

titicaca '97

złoty pierścień

przylądek horn

 

technologia

rama

widelce amortyzowane

kola

piasty

szprychy

obręcze

opony i dętki

napęd

manetki zmiany biegów

przerzutka tylna

przerzutka przednia

kasety i wolnobiegi

łańcuch

linki i pancerze

mechanizm korbowy

hamulce

hamulce tarczowe

hamulce felgowe

pedały

stery

siodełko

wsporniki

wspornik siodła

wspornik kierownicy

kierownica

 

 

złote lata

jak szurkowski z szozdą

kalendarium polskiego kolarstwa

 

tour de pologne

 

w sieci

 

wrzuć ciało na damkę czyli jak zatrybić z bajkerem (słowniczek)

 

o autorach

 

 

Przykładowy cytat:

 

kierowco, truj się sam!

 

Część osób obawia się jeździć na rowerze po drogach i ulicach ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Tymczasem Environmental Transport Association z Wielkiej Brytanii przejrzało wyniki przeszło 70 różnych badań na temat zanieczyszczenia powietrza w miastach Europy i Ameryki, które wskazywały na to, że:

  • poziom zanieczyszczeń wewnątrz wszelkich pojazdów jest wyższy niż na zewnąŧrz;
  • samochody osobowe dają bardzo słabą ochronę przed spalinami bądź nie zapewniają jej wcale;
  • pasażerowie dużych pojazdów komunikacji publicznej (autobusów, tramwajów) wdychają mniej spalin niż osoby znajdujące się wewnątrz samochodów osobowych, ale więcej niż piesi i rowerzyści;
  • najzdrowszym powietrzem oddychają piesi i rowerzyści.

Wynika to z tego, że najwyższe stężenie zanieczyszczeń jest przy gruncie, a rowerzyści trzymają głowę wysoko, znacznie wyżej niż wloty powietrza w aucie. Ponadto, samochody jadą jeden za drugim - kierowca wdycha więc spaliny, które wydali pojazd przed nim. Tymczasem rowerzysta porusza się w dużej mierze niezależnie od strumienia samochodów (albo jest wyprzedzany, albo sam wyprzedza), pozostając nieco poza tunelem spalin.

Ujmując rzecz w liczbach, w porównaniu z osobą jadącą samochodem pokonujący tę samą trasę rowerzysta wdycha ok. 2,5 razy mniej tlenku węgla (czadu), 2 razy mniej tlenków azotu, 6 razy mniej benzenu, 5 razy mniej toluenu i 4 razy mniej ksylenu (za van Wijnen et al, 1995: The exposure of cylists, car drivers and pedestrians to traffic-related pollutants).

Warto zwrócić uwagę, że porównanie to dotyczy jazdy dokładnie tą samą trasą, a w praktyce różnice są nawet większe, gdyż rowerzyści często wybierają trasy alternatywne w stosunku do głównych, najbardziej zanieczyszczonych ulic. Spora część codziennych szlaków prowadzi bocznymi uliczkami, przez parki i osiedla. Nawet na wytyczonej wzdłuż ulicy ścieżce rowerowej czy chodniku poziom zanieczyszczeń jest niższy niż na jezdni.

Reasumując, na skutki zanieczyszczenia powietrza w mieście najbardziej narażeni są kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych. Jednak jest jakaś sprawiedliwość na tym świecie...

Dodaj komentarz