Razu pewnego do najstarszego i najbardziej szanowanego mistrza Zen przyjechało na rowerach trzech uczniów. Mistrz zaraz spytał jednego z nich:
- Po co jeździsz na rowerze? - Ów odpowiedział:
- Jeżdżę na rowerze, aby zużywać mniej energii i chronić środowisko przed efektem cieplarnianym.
- Bardzo chwalebnie! - rzekł na to mistrz - Musisz mieć wielkie serce.
- A ty - zwrócił się do drugiego ucznia - dlaczego jeździsz na rowerze?
- Ja - odparł drugi - jeżdżę, aby zażywać ruchu i świeżego powietrza.
- Niewątpliwie będziesz się cieszyć długim życiem w zdrowiu! - odpowiedział mistrz.
- A ty - zapytał wreszcie trzeciego ucznia - czym jest rower dla ciebie?
- Ja - powiedział trzeci - jeżdżę na rowerze, aby jeździć na rowerze.  
Mistrz skłonił mu się nisko i poprosił:
- Pragnę zostać twoim uczniem.
 
 
Lan Tzu Ch'  "Zapiski na kółku od przerzutki".
 
 
cytat za książką pt. 'rower', wydanie pierwsze, 2004, Copyright Wydawnictwo Pascal 2004, ISBN: 83-7304-306-3

 

Szanowny Gościu! Witam Cię w sekcji strony poświęconej rowerom. To najważniejsza sekcja całej strony. Rower, to jest świat. Także mój. Na rowerze zacząłem jeździć mając dopiero siedem lat. Wkrótce potem nastąpiło długie rozstanie z tym wynalazkiem, przerywane bardziej lub mniej udanymi epizodami. Prawdziwy rowerzysta wylazł ze mnie dopiero po studiach. Wtedy też zachorowałem na cyklozę i... tak już pozostało. Rower stał się moim sposobem na życie, sposobem życia.

 

Czy jest coś lepszego od jazdy na rowerze? Owszem. Jest to wspólna jazda na rowerze. Jeżeli przykładowo chciałbyś spędzić w ten sposób czas razem ze mną, to gorąco Cię zapraszam na portal rwm.org.pl. Cały pomysł tego portalu zasadza się na kalendarzu. Dni miesiąca mają różne kolory w zależności od tego, czy ktoś danego dnia ogłosił jakąś wycieczkę. Na pewno znajdziesz coś dla siebie, dopasowanego do własnych możliwości czy preferencji. A więc... na koło!

 

Dlaczego rower? Czyli zbiór obrazków anonimowych zaczerpniętych z Internetu.

 

images/stories/20111015_DlaczegoRower/800_FatCar.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_SadloPieniadze.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_TouAreTraffic.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_space-needed-to-transport-60-people.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_UcantBuyHappiness.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_GymBicycle.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_IMG_5048_BicycleRecycle_v1.JPGimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_RowerNazdrowie.jpg

640 20121121 KG F 0001 wyostrz

Poniżej zamieszczam skany kilku kart gwarancyjnych rowerów Romet mniej więcej z lat siedemdziesiątych. Dla przypomnienia, każdy rower był sprzedawany klientowi wraz z instrukcją obsługi oraz właśnie kartą gwarancyjną. Te dokumenty były przytwierdzane do roweru, np. do kierownicy, za pomocą sznurka.

Add a comment

romet

Kto zaprojektował logo Rometu? W jakich to nastąpiło okolicznościach? Kiedy to się stało? Kilka dni temu odezwał się do mnie syn autora tego logo.

Zaryzykuję stwierdzenie, że jest to do dzisiaj jeden z bardziej rozpoznawalnych znaków towarowych. U wielu ludzi urodzonych w latach siedemdziesiątych budzi przy tym bardzo pozytywne skojarzenia.

Zapraszam do lektury!

Add a comment
images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120913_PoradnikTurystyKolarza.jpeg

Wacław Gabara, Henryk Giner

Poradnik turysty kolarza

PTTK

Warszawa 1965

ISBN -

Stron: 34

Format: B5

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

4 / 10

 

Ocena opisowa:

Pozycja wydana przez Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze, Zarząd Główny, Komisję Turystyki Kolarskiej. Ze względu na niewielki nakład, 5 000 egzemplarzy, wnioskuję, że była przeznaczona przede wszystkim dla tzw. działaczy wspomnianego Towarzystwa. Pozycja jest bardzo skromna. Część poświęcona naprawianiu roweru pozbawiona jest jakichkolwiek ilustracji, co pozostawiło u mnie oczywisty niedosyt. Spora część informacji ma moim zdaniem charakter czysto teoretyczny.

 

Spis treści:

Część I. Jak uprawiać turystykę kolarską?

1. Rozdział I Turystyka to podróżowanie dla przyjemności

2. Rozdział II Różne rodzaje imprez kolarskich

3. Rozdział III Jak zaprojektować turystyczny szlak kolarski

4. Rozdział IV Propagowanie imprez kolarskich oraz dobór zespołu uczestników

5. Rozdział V Przed wyruszeniem w drogę

6. Rozdział VI Na trasie

7. Wykaz sprzętu osobistego i wyposażenia o wspólnym znaczeniu

 

Część II. Jak naprawić rower?

1. Od autora

2. Rozdział I Rama

3. Rozdział II Widelec przedni

4. Rozdział III Mechanizm napędowy

5. Rozdział IV Układ kierowniczy

6. Rozdział V Koła

7. Rozdział VI Piasty

8. Rozdział VII Ogumienie kół

9. Rozdział IX Siodło

 

Przykładowy cytat:

Wyprawa turystyczna ma być podróżą dla przyjemności, niezależnie od tego, czy jest to wyprawa piesza, kolarska, kajakowa czy też motocyklowa. Nie chodzi tu więc o podróż, na którą decydujemy się tylko po to, aby znaleźć się w określonym miejscu, nawet gdyby przebywanie w nim miało być nader przyjemne. Turystyka to podróżowanie, które samo w sobie jest przyjemne. Każdy odcinek drogi, każda chwila wspólnie spędzona z uczestnikami wyprawy powinna dawać zadowolenie.

Add a comment
images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20131123_TurystykaKolarskaWydI.jpegimages/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120913_TurystykaKolarska.jpeg

praca zbiorowa pod redakcją Marka Dąbrowskiego
Turystyka kolarska
wyd. I: Zakład Wydawniczo-Propagandowy PTTK
Warszawa 1979
Stron: 194
Format: B5

wyd. II: Wydawnictwo PTTK "Kraj"
Warszawa 1983
ISBN 83-00-00336-5
Stron: 170
Format: B5

Subiektywna ocena pozycji książkowej: 8 / 10

 

Ocena opisowa:

Pozycja z wielu względów wyjątkowa, wybitna. Jak wiele książek o tematyce rowerowej z tego okresu traktuje jednocześnie o bardzo wielu tematach. Jest więc o historii, technice i oczywiście przewodniej roli PTTK. Mimo to książka zawiera obszerne wiadomości. Przykładowo sprawy techniczne, opisane przez Tomasza Barczyka, przedstawione są niezwykle rzetelnie. To samo dotyczy rozdziałów poświęconych organizacji imprez turystycznych. Autorom udało się uniknąć zbytniego teoretyzowania, pod wieloma względami zachowując zdrowy dystans. Co prawda mi osobiście pomysł 'turystyki kwalifikowanej' nie przypadł do gustu, ale warto było zapoznać się z jej rozmiarami i koncepcją.

Kolejne wydania książki różnią się bardzo nieznacznie. Pozostał ten sam układ rozdziałów. Zmienił się rozmiar czcionki, co tłumaczy różnicę liczby stron pomiędzy obydwoma wydaniami.


Spis treści:

 

WSTĘP

ROZDZIAŁ I - opracowała Halina Wojciechowska
Historia turystyki kolarskiej PTTK

 

ROZDZIAŁ II - opracował Marek Dąbrowski
Zadania PTTK w dziedzinie turystyki kolarskiej
Zadania ogniw PTTK
Zadania przodowników i instruktorów turystyki kolarskiej PTTK

 

ROZDZIAŁ III - opracował Jacek Wojciechowski
Historia roweru
Rozwój konstrukcji roweru
Cyklizm
Rower w Polsce

 

ROZDZIAŁ IV - opracował Zdzisław Bruszewski
Budowa roweru i jego eksploatacja
Konstrukcja roweru
Dobór wielkości roweru oraz przełożenia w zależności od wzrostu i warunków fizycznych użytkownika
Konserwacja roweru
Drobne ulepszenia roweru

 

ROZDZIAŁ V - opracował Tomasz Barczyk
Ubiór i ekwipunek turysty-kolarza
Ubiór turysty-kolarza
Ekwipunek
Pakowanie bagażu
Sprzęt przy wyjazdach grupowych
Konserwacja ekwipunku turystycznego

 

ROZDZIAŁ VI - opracował Włodzimierz Balicki i Krzysztof Migas
Organizacja wypożyczalni sprzętu rowerowego
Organizacja wypożyczalni
Lokal
Wyposażenie wypożyczalni
System wypożyczania i opieki nad sprzętem
Dodatkowy sprzęt turystyczny

 

ROZDZIAŁ VII - opracował Tomasz Barczyk
Technika uprawiania turystyki kolarskiej
Technika jazdy na rowerze
Przygotowanie do sezonu
Technika prowadzenia grupy turystów-kolarzy

 

ROZDZIAŁ VIII - opracował Roman Kościński
Ogólne zasady planowania i organizacji wycieczek
Walory krajoznawcze i rekreacyjne wycieczek kolarskich
Przygotowanie wycieczki
Opracowanie i objazd trasy
Sprawy kwatermistrzowskie
Zwiedzającym ku uwadze
Program rekreacyjny i kulturalny wycieczki
Przejazdy pociągami
Obowiązki osób prowadzących wycieczkę

 

ROZDZIAŁ IX - opracował Roman Kościński
Wycieczki jedno- i kilkudniowe
Wycieczki jednodniowe
Wycieczki półtora- i dwudniowe
Wycieczki kilkudniowe

 

ROZDZIAŁ X - opracował Wojciech Sawicki
Kolarskie obozy wędrowne
Opracowanie ogólnej koncepcji obozu
Szczegółowe przygotowania organizacyjno-techniczne
Na trasie obozu
Po zakończeniu obozu

 

ROZDZIAŁ XI - opracował Wiesław Szczepanek
Rajdy i zloty kolarskie
Tworzenie koncepcji
Etap przygotowawczy
Etap realizacyjny
Etap sprawozdawczy

 

ROZDZIAŁ XII - opracował Roman Kościński
Zawody i konkursy kolarskie
Rodzaje konkursów kolarskich
Ogólne zasady organizacji
Szczegółowe zasady organizacji najpopularniejszych konkursów
Inne konkursy kolarskie

 

ROZDZIAŁ XIII - opracował Henryk Zobel
Kolarskie obozy i wyprawy zagraniczne
Rodzaje wyjazdów
Przepisy paszportowe
Przepisy wizowe
Przepisy dewizowe
Przepisy celne
Przepisy przewozowe
Organizacja noclegów
Organizacja wyżywienia
Zasady planowania i realizacji wyjazdu rowerowego za granicę
Przykładowy harmonogram przygotowań do wyjazdu

 

ROZDZIAŁ XIV - opracował Marek Dąbrowski
Działalność klubów turystyki kolarskiej
Podstawowe ogniwa organizacyjne turystyki kolarskiej w PTTK
Rola klubu w środowisku i charakter działania
Formy działania klubu
Zagadnienia finansowo-gospodarcze
Praca wychowawcza, stosunki międzyludzkie i atmosfera pracy w klubie
Polityka personalna
Reklama działalności klubu
Programowanie działalności klubu
Organizowanie spotkań klubowych

 

SPIS ILUSTRACJI
SPIS TABEL

 

 

Przykładowy cytat:

Wszelkie pęknięcia rur ramy (poziomej lub obu skośnych) naprawiamy w warsztacie spawalniczym, lutując mosiądzem. Należy przedtem wykonać wkładkę z blachy stalowej grubości 1-1,5 mm, w formie tulei o długości 60 mm i wpasować ją w pękniętą rurę. Następnie, po jej minimalnym rozsunięciu, przesuwamy wkładkę ostrym narzędziem w drugą część rury, na głębokość połowy długości wkładki, około 30 mm.

Wtedy dopiero należy przystąpić do zlutowania wszystkich elementów. Po zlutowaniu i po wystudzeniu należy spoiny opiłować drobnym pilnikiem do płaszczyzny powierzchni rury, a następnie kilkakrotnie pomalować farbą.

Add a comment
images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120913_JanuszKowalik_JezdzeRowerem.jpeg

Janusz Kowalik

Jeżdżę Rowerem

Wydawnictwa Komunikacyjne

Warszawa 1957

ISBN b.d.

Stron: 66

Format: mniejszy niż B5

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

8 / 10

 

Ocena opisowa:

Książeczka dla dzieci i młodzieży. Przedstawia w zwięzłej i przystępnej formie najważniejsze zasady ruchu drogowego z punktu widzenia rowerzystów. Znakomite, unikalne, kolorowe ilustracje autorstwa Mariana Kościelniaka wyróżniają tę pozycję książkową na tle innych, co najwyżej pstrokatych, przeważnie czarno-białych. Co prawda treść chcąc nie chcąc w pewnym stopniu się zdezaktualizowała, ale wspaniałe kolorowe ilustracje nic nie straciły na aktualności.

 

Spis treści:

Brak. Poniżej przytaczam tytuły rozdziałów.

Twój los spoczywa wyłącznie w Twoich rękach

Nigdy...

Zawsze...

Jeśli wyprzedzasz, albo jeśli Ciebie chcą wyprzedzić...

Skręcając w prawo lub w lewo...

Na skrzyżowaniu

W ruchu okrężnym

Węzły komunikacji miejskiej

Na skrzyżowaniu

Skrzyżowanie drogi z koleją

Kilka dobrych rad

Kilka słów o motorowerze

Rowery posiadające więcej niż dwa koła tzw. wózki rowerowe, ryksze i rowery z przyczepą

Karta rowerowa

Dobrze jest się ubezpieczyć

Technika jazdy i inne sprawy

 

Przykładowy cytat:

Jazda rowerem to prawdziwa przyjemność, szczególnie dla młodzieży. Korzystając z roweru o ile szybciej niż pieszo możemy załatwić wiele spraw, a w czasie wolnym od pracy lub nauki odbyć także przyjemną wycieczkę. Dobrym przyjacielem w obu przypadkach jest rower, szybki, poręczny i tani środek lokomocji, dla którego nie potrzeba ani benzyny i garażu, ani żłobu z owsem...

Add a comment