poniedziałek 29 kwiecień 2024
 
Razu pewnego do najstarszego i najbardziej szanowanego mistrza Zen przyjechało na rowerach trzech uczniów. Mistrz zaraz spytał jednego z nich:
- Po co jeździsz na rowerze? - Ów odpowiedział:
- Jeżdżę na rowerze, aby zużywać mniej energii i chronić środowisko przed efektem cieplarnianym.
- Bardzo chwalebnie! - rzekł na to mistrz - Musisz mieć wielkie serce.
- A ty - zwrócił się do drugiego ucznia - dlaczego jeździsz na rowerze?
- Ja - odparł drugi - jeżdżę, aby zażywać ruchu i świeżego powietrza.
- Niewątpliwie będziesz się cieszyć długim życiem w zdrowiu! - odpowiedział mistrz.
- A ty - zapytał wreszcie trzeciego ucznia - czym jest rower dla ciebie?
- Ja - powiedział trzeci - jeżdżę na rowerze, aby jeździć na rowerze.  
Mistrz skłonił mu się nisko i poprosił:
- Pragnę zostać twoim uczniem.
 
 
Lan Tzu Ch'  "Zapiski na kółku od przerzutki".
 
 
cytat za książką pt. 'rower', wydanie pierwsze, 2004, Copyright Wydawnictwo Pascal 2004, ISBN: 83-7304-306-3

 

Szanowny Gościu! Witam Cię w sekcji strony poświęconej rowerom. To najważniejsza sekcja całej strony. Rower, to jest świat. Także mój. Na rowerze zacząłem jeździć mając dopiero siedem lat. Wkrótce potem nastąpiło długie rozstanie z tym wynalazkiem, przerywane bardziej lub mniej udanymi epizodami. Prawdziwy rowerzysta wylazł ze mnie dopiero po studiach. Wtedy też zachorowałem na cyklozę i... tak już pozostało. Rower stał się moim sposobem na życie, sposobem życia.

 

Czy jest coś lepszego od jazdy na rowerze? Owszem. Jest to wspólna jazda na rowerze. Jeżeli przykładowo chciałbyś spędzić w ten sposób czas razem ze mną, to gorąco Cię zapraszam na portal rwm.org.pl. Cały pomysł tego portalu zasadza się na kalendarzu. Dni miesiąca mają różne kolory w zależności od tego, czy ktoś danego dnia ogłosił jakąś wycieczkę. Na pewno znajdziesz coś dla siebie, dopasowanego do własnych możliwości czy preferencji. A więc... na koło!

 

Dlaczego rower? Czyli zbiór obrazków anonimowych zaczerpniętych z Internetu.

 

images/stories/20111015_DlaczegoRower/800_FatCar.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_SadloPieniadze.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_TouAreTraffic.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_space-needed-to-transport-60-people.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_UcantBuyHappiness.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_GymBicycle.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_IMG_5048_BicycleRecycle_v1.JPGimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_RowerNazdrowie.jpg

images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120901_AndrzejJazdon_UszkodzeniaPojazdowJednosladowych_v1.jpg

dr inż. Andrzej Jazdon, inż. Jan Harmoza

Uszkodzenia pojazdów jednośladowych

Wydawnictwa Komunikacji i Łączności

Warszawa 1981

ISBN 83-206-0159-2

Stron: 208

Format: trochę większy niż B5

Subiektywna ocena pozycji książkowej:

5/10

 

Ocena opisowa:

Pozycja ciekawa, raczej dla koneserów niż dla przeciętnego rowerzysty, który chce się dowiedzieć nieco więcej o uszkodzeniach roweru. Książka unikalna, bowiem patrzy na jednoślady z punktu widzenia niezawodności. Niestety rowery zostały potraktowane w sposób uproszczony. Omówiono tylko najbardziej podstawowe typy mechanizmów rowerowych; przykładowo jest sporo informacji o przerzutce zewnętrznej, ale nie ma już ani słowa o przerzutce planetarnej. Osobiście poczułem dosyć duży niedosyt, bo np. omówione są typowe uszkodzenia ram rowerowych, ale nie ma już ani słowa o sposobach naprawy. Autorzy całkowicie pominęli jeden z podstawowych parametrów fizycznych rowerów, czyli masę podzespołów. Zdecydowanie za mało miejsca poświęcono danym statystycznym z ogromnej populacji rowerów, które były produkowane w zasadzie przez jedną firmę - Romet, wypuszczającą od końca lat 70-tych ponad milion sztuk rowerów rocznie. Niewątpliwie autorzy posiadają ogromną wiedzę z zakresu pojazdów jednośladowych, jednak moim zdaniem nie do końca potrafili ją należycie przekazać.

 

Spis treści:

1. Wprowadzenie

1.1. Opisy podstawowych modeli krajowych rowerów, motorowerów i motocykli

1.2. Warunki eksploatacji pojazdów jednośladowych

1.3. Kryteria jakości ekspolatacyjnej pojazdów jednośladowych

 

2. Podstawowe procesy uszkodzeń elementów pojazdów

2.1. Charakterystyka uszkodzeń elementów pojazdów

2.2. Fizykochemiczne procesy uszkodzeń

2.2.1. Proces zużycia elementów pojazdów

2.2.2. Obciążenia mechaniczne jako przyczyna uszkodzeń

2.2.3. Zużycie chemiczne elementów pojazdów

2.2.4. Inne przyczyny uszkodzeń

2.3. Wpływ warunków eksploatacji na intensywność uszkodzeń pojazdów mechanicznych

 

3. Ogólna charakterystyka uszkodzeń pojazdów jednośladowych

3.1. Częstość uszkodzeń zespołów i elementów pojazdów jednośladowych

3.2. Charakterystyka postaci uszkodzeń pojazdów jednośladowych

3.3. Ocena przyczyn uszkodzeń

3.4. Charakterystyka sposobów wykrywania i następstw uszkodzeń

3.5. Sposoby usuwania uszkodzeń

 

4. Typowe uszkodzenia rowerów i sposoby ich usuwania

4.1. Uszkodzenia układu nośnego

4.2. Uszkodzenia układu jezdnego

4.3. Uszkodzenia układu napędowego

4.4. Uszkodzenia układu sterowania

4.5. Uszkodzenia instalacji elektrycznej

4.6. Uszkodzenia osprzętu oraz dodatkowego wyposażenia rowerów

 

5. Uszkodzenia motorowerów i motocykli

5.1. Uszkodzenia układu napędowego

5.2. Uszkodzenia układów zasilania i wydechu

5.3. Uszkodzenia instalacji elektrycznej

5.4. Uszkodzenia układu nośnego

5.5. Uszkodzenia układu jezdnego

5.6. Uszkodzenia układu sterowania pojazdem oraz osprzętu

 

6. Zapobieganie uszkodzeniom

6.1. Pierwsze uruchomienie pojazdu

6.2. Rola i znaczenie okresu docierania pojazdu

6.3. Przeglądy codzienne

6.4. Przeglądy okresowe i sezonowe

6.5. Typowe niedomagania motorowerów i motocykli

6.6. Jakość wykonywanych prac obsługowo-naprawczych

6.7. Racjonalne użytkowanie pojazdów

Bibliografia

Skorowidz

 

Przykładowy cytat:

Lampa przednia powinna być tak ustawiona, aby snop światła oświetlał jezdnię w odległości co najmniej 10 m przed rowerem. W lampie przedniej są stosowane żarówki reflektorowe 6 V - 2,7 W, zaś w lampie tylnej 6 V - 0,3 W. Bardzo częstym uszkodzeniem jest przepalenie włókien żarowych, tak w żarówce lampy przedniej jak i tylnej. Trwałość żarówek, obliczona podczas badań przeprowadzanych przez autorów, wynosi dla żarówki tylnej około 2250 km, a dla żarówki przedniej 3300 km. Żarówki uszkadzają się także w wyniku pęknięcia złącza klejonego bańka szklana - metalowy, gwintowany cokół. W obu przypadkach uszkodzone żarówki należy wymienić, co nie nastręcza użytkownikowi żądnych trudności, a i koszt naprawy jest niewielki.

Inne uszkodzenia oświetlenia roweru wynikają zwykle z przyczyn eksploatacyjnych, tj. wybicie szkła lampy, pęknięcia lub wgniecenia obudowy lampy, odkształcenie uchwytu lampy itp. (upadek roweru, zderzenie lub zahaczenie). W przypadku niewielkich odkształceń obudowy lub uchwytu lampy można usunąć uszkodzenia przez prostowanie, natomiast wybicia lub pęknięcia kwalifikują uszkodzone elementy do wymiany.

Add a comment

Niestety nie wiem, jak wygląda okładka, bo w egzemplarzu książki, który posiadam, została ona sklejona wraz ze sztywną okładką. Zdjęcie, które zamieszczam poniżej, przedstawia jedną z pierwszych stron.

images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120901_FranciszekSzymczyk_KolarstwoUzytkoweIturystyczne_v1.jpg

Franciszek Szymczyk

Kolarstwo użytkowe i turystyczne

wyd. I: Wydawnictwo "Prasa wojskowa"

Warszawa 1948

ISBN -

Stron: 78

Format: 15,5 cm x 11 cm

Subiektywna ocena pozycjiksiążkowej: 4 / 10

 

Ocena opisowa:

Jedna z pierwszych pozycji wydanych po II wojnie światowej. Mały, kieszonkowy format. Autor porusza bardzo różne tematy. Sporo miejsca poświęca na opisanie prawidłowego dopasowania roweru do rowerzysty, czy też zasadom, do których powinien stosować się rowerzysta na drogach.

 

Spis treści:

Brak. Poniżej podaję tytuły głównych rozdziałów:

Zamiast wstępu
Kolarstwo jako czynnik zdrowotny i gimnastyczny
Historia powstania roweru
Narodziny roweru
Pozycja kolarza
Jak zachować się na ulicy i szosie
Zachowanie się kolarza na ulicy i szosie
Masy kolarskie nie są zorganizowane
Podział kolarstwa
Turystyka
Jak organizować kolarskie wycieczki
Zaopatrzenie turysty kolarza
Ekwipunek turysty
Obowiązki organizatora wycieczki
Obowiązki uczestnika wycieczki
Pielęgnacja i konserwacja roweru
Montaż roweru
Rozbieranie mechanizmu pedałowego (suportu) w którym korby umocowane są na osi za pomocą klinów
Rozbieranie mechanizmu pedałowego bezklinowego
Zakładanie przednich widelców
Rozbieranie pedałów bez wykręcania ich z korb
Rozbieranie piasty przedniego koła
Jak reperować gumy
Jakim powinien być rower turystyczny?
Higiena kolarza
Wybitniejsze osiągnięcia turystyczne

 

Przykładowy cytat:

Sportem najściślej związanym z człowiekiem pracy jest kolarstwo. Ułatwia mu bowiem w sposób najtańszy i najbardziej niezależny dojeżdżanie do pracy, z drugiej zaś strony zmusza do codziennych ćwiczeń, do codziennego treningu na świeżym powietrzu.

Wielu z kolarzy użytkowiczów nie zdaje sobie zapewne sprawy, że te codzienne jazdy do pracy i z powrotem do domu są znakomitą ranną gimnastyką, wprawiającą w ruch, z mniejszym lub większym nasileniem, prawie wszystkie mięśnie ludzkiego ciała, a następnie dającą tak konieczne odprężenie fizyczne i psychiczne po ciężkiej pracy robotnikom i pracownikom umysłowym.

Przy tych wszystkich dobrodziejstwach, wypływających z uprawiania kolarstwa użytkowego, rower jest pojazdem bardzo tanim, lekkim, długowiecznym, prostym i łatwym w użyciu, zajmującym mało miejsca i niewymagającym większych starań przy konserwacji.

Ogromną zaletą roweru, która wymyka się naszej uwadze, jest jego nadzwyczaj lekki chód i łatwość w pokonywaniu przestrzeni. Na przejście pieszo 40 km zdrowy i silny człowiek straci co najmniej osiem godzin, przy czym po takiej przechadzce będzie ogromnie zmęczony i wyczerpany. Ten sam dystans na rowerze przejedzie każdy, nawet słabej kompleksji człowiek, bez większego trudu w czasie trzech godzin.

W tym porównywaniu zastanawiający jest nie tyle uzyskany czas, ile wielkość zmęczenia piechura w stosunku do kolarza.

Nic też dziwnego, że w krajach o dużej kulturze rower zdobył sobie prawo obywatelstwa.

Jeździ na nim bez skrępowania i zażenowania minister i woźny, dyrektor i robotnik, urzędnik i kucharka, szewc i kominiarz. Słowem używany jest masowo, a kolarz zarówno u przechodnia jak i milicjanta spotyka się z takim samym szacunkiem jak pasażer jadący samochodem. Natomiast kolarze większą otaczani są opieką przez organy kierujące ruchem kołowym, aniżeli automobiliści lub inne pojazdy lub inne pojazdy. Przyczyna leży w szacunku do człowieka, który sam musi wykonać pracę w posuwaniu się naprzód i nie jest w danym wypadku wyręczany przez maszynę.

Add a comment

Mniej więcej sześć lat temu zacząłem szukać informacji o 'muzeum rowerów'. Wiele wątków znajdowanych w Internecie prowadziło do stron o starych rowerach (ang. vintage). Wreszcie natknąłem się na informacje o 'narodowym muzeum rowerów Velorama' w Holandii. W Holandii?! Tak się składa, że od czasu do czasu bywam tam służbowo, a mniej więcej co 5 lat planuję wycieczkę prywatnie. Niestety podczas mojej poprzedniej wyprawy nie znalazłem czasu, by odwiedzić to miejsce. Podczas tegorocznej wyprawy był to jeden z żelaznych punktów programu.

640 IMG 5876 WejscieDoMuzeum v1

Zapraszam do lektury!

Add a comment
images/stories/20110201_BibliotekaRowerowa/640_20120808_RowerIrowerzysta_v1.jpg

Zygmunt C. Koczorowski

Rower i rowerzysta. Poradnik dla kolarzy

Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia"

Warszawa 1946

ISBN -

 

Stron: 72

Format: 16,5 cm x 12 cm

Subiektywna ocena pozycji książkowej:
4 / 10

Ocena opisowa:

Chyba pierwsza pozycja poświęcona rowerom wydana po II wojnie światowej. Napisana zabawnym z dzisiejszego punktu widzenia językiem, niestety nie wolna od ideologii stalinizmu. Bardziej książeczka, niż książka. Format niemal kieszonkowy. Z konieczności traktuje tematykę bardzo szeroko i pobieżnie. Ciekawostką są umieszczone na ostatnich stronach reklamy sklepów i firm produkujących rowery.

Spis treści:

Wstęp
Co to jest rower
Będę rowerzystą
Jak się odziać na rower
Komu jest lekko jeździć na rowerze
Konserwacja roweru
Jazda po ulicach miasta
Dalsze podróże rowerowe
Turystyka rowerowa

 

Przykładowy cytat:

Zrozumiała to od dawna część pracowników umysłowych garnąc się do sportu rowerowego. Dotychczas jednak wśród rowerzystów przeważają przedstawiciele świata robotniczego, mimo że pracownikowi fizycznemu jest mniej potrzebny ruch i sportowy wysiłek cielesny. Dzieje się to niewątpliwie dlatego, że np. urzędnik biurowy rozleniwia się przy biurku do tego stopnia, iż brak mu wprost odwagi dosiąść roweru, a własnoręczne "majstrowanie" przy nim celem taniej konserwacji wydaje mu się zbyt trudne i nadto brudzące... Stąd wypływa tak częste charłactwo pracowników biurowych, którym sport rowerowy i zamiłowanie do pracy fizycznej dodałoby wiele zdrowia i tężyzny fizycznej. Z tego względu sport kolarski winien mieć więcej zwolenników wśród pracowników umysłowych.

Add a comment

640 IMG 3185 Flash v1

2012-06-03 w strugach deszczu do Sopotu wraca 'Flash' po liczącej blisko 8 000 km trzydziestodniowej 'przejażdżce' po Europie'. Skromny tytan rowerowego świata, jeden z najbliższych mi ludzi, 'człowiek-rower'. Spotkaliście kiedyś kogoś, o kim można powiedzieć, że jest żywą legendą? Ja nie tylko go spotkałem, znam go osobiście. Poznaj go i ty.

Zapraszam do lektury!

Add a comment