Razu pewnego do najstarszego i najbardziej szanowanego mistrza Zen przyjechało na rowerach trzech uczniów. Mistrz zaraz spytał jednego z nich:
- Po co jeździsz na rowerze? - Ów odpowiedział:
- Jeżdżę na rowerze, aby zużywać mniej energii i chronić środowisko przed efektem cieplarnianym.
- Bardzo chwalebnie! - rzekł na to mistrz - Musisz mieć wielkie serce.
- A ty - zwrócił się do drugiego ucznia - dlaczego jeździsz na rowerze?
- Ja - odparł drugi - jeżdżę, aby zażywać ruchu i świeżego powietrza.
- Niewątpliwie będziesz się cieszyć długim życiem w zdrowiu! - odpowiedział mistrz.
- A ty - zapytał wreszcie trzeciego ucznia - czym jest rower dla ciebie?
- Ja - powiedział trzeci - jeżdżę na rowerze, aby jeździć na rowerze.  
Mistrz skłonił mu się nisko i poprosił:
- Pragnę zostać twoim uczniem.
 
 
Lan Tzu Ch'  "Zapiski na kółku od przerzutki".
 
 
cytat za książką pt. 'rower', wydanie pierwsze, 2004, Copyright Wydawnictwo Pascal 2004, ISBN: 83-7304-306-3

 

Szanowny Gościu! Witam Cię w sekcji strony poświęconej rowerom. To najważniejsza sekcja całej strony. Rower, to jest świat. Także mój. Na rowerze zacząłem jeździć mając dopiero siedem lat. Wkrótce potem nastąpiło długie rozstanie z tym wynalazkiem, przerywane bardziej lub mniej udanymi epizodami. Prawdziwy rowerzysta wylazł ze mnie dopiero po studiach. Wtedy też zachorowałem na cyklozę i... tak już pozostało. Rower stał się moim sposobem na życie, sposobem życia.

 

Czy jest coś lepszego od jazdy na rowerze? Owszem. Jest to wspólna jazda na rowerze. Jeżeli przykładowo chciałbyś spędzić w ten sposób czas razem ze mną, to gorąco Cię zapraszam na portal rwm.org.pl. Cały pomysł tego portalu zasadza się na kalendarzu. Dni miesiąca mają różne kolory w zależności od tego, czy ktoś danego dnia ogłosił jakąś wycieczkę. Na pewno znajdziesz coś dla siebie, dopasowanego do własnych możliwości czy preferencji. A więc... na koło!

 

Dlaczego rower? Czyli zbiór obrazków anonimowych zaczerpniętych z Internetu.

 

images/stories/20111015_DlaczegoRower/800_FatCar.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_SadloPieniadze.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_TouAreTraffic.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_space-needed-to-transport-60-people.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_UcantBuyHappiness.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_GymBicycle.jpgimages/stories/20111015_DlaczegoRower/800_IMG_5048_BicycleRecycle_v1.JPGimages/stories/20111015_DlaczegoRower/640_RowerNazdrowie.jpg

ROMET to mnóstwo pytań i bardzo mało odopowiedzi. Nie potrafię się pogodzić z myślą, że tak duży zakład, tak duży dorobek, po prostu rozpłynęły się w powietrzu. Przecież Ci ludzie gdzieś teraz są, coś robią. Mieli i nadal mają się czym pochwalić. A informacji o zakładzie i jego dokonaniach przetrwało bardzo niewiele. Stąd mój pomysł, by przynajmniej w jednym miejscu zgromadzić pytania, które czekają na odpowiedzi. Być może Ty, czytelniku tej strony, poczujesz potrzebę podzielenia się ze mną kolejnym pytaniem? Może znasz też odpowiedź na któreś z pytań. Pod artykułem istnieje możliwość dodania anonimowo komentarza, chociaż warto pozostawić po sobie ślad, który pozwoli mi na późniejsze nawiązanie kontaktu. Istnieje też możliwość nawiązania ze mną kontaktu w inny sposób - poprzez napisanie listu, kontakt przez komunikator itp. Szczegóły tutaj.

 

Warto ocalić od zapomnienia, warto przypomnieć tym, którym przyszło już żyć w czasach, w których po ogromnych zakładach zostało tylko kilka pożółkłych fotografii.

 

1. Skąd się wzięło logo ROMET-u? Kto je zaprojektował? Dlaczego pegaz?

2. Co stało się z dokumentacją wypracowaną w trakcie działalności OBR-u (Ośrodka Badawczo-Rozwojowego). Kto ją przejął? Syndyk? Ktoś ją kupił? Zalega gdzieś w piwnicy?

3. Ilu było pracowników OBR-u? Jak to wyglądało na przestrzeni lat? Jakie były cele? Ile projektów wypuszczano? Jak wyglądał cykl produkcyjny od prototypu do produktu? Co stało się z prototypami napędów cięgłowych oraz eliptycznych? Czy robiono przymiarki do wykorzystania sprzęgła Cardana? Jaki był los pojazdów prototypowych? Kto je przejął? Gdzie trafiły? Czy istniała osobna 'kronika' czy 'historia' OBR-u?

4. Czy eksperymentowano z nowymi materiałami? Co z masami plastycznymi? Kompozytami? Kto odpowiadał za dobieranie stopów? Dlaczego nie aluminium? Czemu nie cieniowano rur ram? Czy robiono przymiarki do robotyzacji?

5. Co stało się z ludźmi pracującymi w OBR-ze? Pozakładali firmy? Zajęli się czymś innym? Wyjechali?

6. Jak wyglądała skala produkcji w poszczególnych latach? Kiedy zaczynano i kończono produkcję? Dlaczego produkowano tak dużo typów różnych rowerów?

7. Jaki sens miały numery seryjne wybijane (wyciskane? wytapiane?) na ramach rowerów? Czy zawierały datę i miesiąc produkcji?

 

Cdn...

 

Postanowiłem poszukać informacji o Romecie w samej Bydgoszczy. Wysłałem pytania dotyczące Rometu do kilku bydgoskich bibliotek. Jedna z odpowiedzi naprowadziła mnie na Archiwum Państwowe w Bydgoszczy, z którego otrzymałem następującą odpowiedź (2013-07-19):

(...)

Archiwum Państwowe w Bydgoszczy uprzejmie informuje, że posiada akta Zakładów Rowerowych „Romet” (później „Predom-Romet”) w Bydgoszczy z lat 1945-2005. Liczący 1297 teczek zespół archiwalny zawiera m.in. sprawozdania z wykonania planów produkcji, analizy wyników działalności, bilanse i dokumentację techniczną wyrobów.

(...) Wymienione wyżej akta w których może Pan przeprowadzić bezpłatne badania, przechowywane są w naszej placówce w Bydgoszczy przy ul. Wiślanej 27 (Pracownia Naukowa czynna jest od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 15.00). W przypadku zamiaru korzystania z akt wskazany uprzedni, telefoniczny kontakt, tel. 52 – 339 – 51 -50.

Powyższa odpowiedź pozwala przypuszczać, że przynajmniej odpowiedzi na pytanie 2 i 6 należy szukać właśnie w Archiwum Państwowym.

Uwaga! Gdyby ktoś z czytelników strony zamierzał lub odwiedził Archiwum w celu odszukania informacji dotyczących ZZR / Rometu, to proszę o kontakt. Niestety godziny urzędzowania Archiwum Państwowego w Bygdoszczy oraz prozaiczna odległość pomiędzy moim miejscem zamieszkania a miejscem przechowywania dokumentacji póki co nie pozwalają mi na ich odwiedzenie w dającej się przewidzieć przyszłości.

Add a comment

O rowerach ZZR oraz Rometu dużo się mówiło, ale niewiele pisało. Oprócz samego roweru każdy użytkownik otrzymywał także wyposażenie dodatkowe w skład którego prawie zawsze wchodziły: dzwonek, pompka, oświetlenie, podstawowe klucze. Czyli miały wszystko, czego wymagał od jednośladów obowiązujący wtedy kodeks ruchu drogowego. Do rowerów były dołączane krótkie "Instrukcje obsługi". Przedziurkowane, wisiały na sznurku lub opasce elektrycznej. W tzw. czasach PRL-u w zasadzie większość sprzętów szeroko rozumianego gospodarstwa domowego była sprzedawana nie tylko z instrukcjami, ale także z rysunkami technicznymi czy schematami, które w razie czego pozwalały użytkownikowi na wykonanie podstawowych napraw. Dzisiaj jest czymś w zasadzie nie do pomyślenia, by wraz z telewizorem sprzedać użytkownikowi jego schemat.

800 20111028 Rowery InstrukcjaObslugi0001 s01 01

Poniżej przedstawiam kilka przykładowych instrukcji. Po kliknięciu na miniaturze okładki otworzy się galeria umożliwiająca przejrzenie kolejnych stron.. Format 14,5 cm x 10 cm (A6). Wydawane często bez podstawowych informacji wydawniczych, jak data wydania czy nakład. Ale jakie to były nakłady! Często dosłownie milionowe. Chyba w historii naszego kraju nie powtórzy się już sytuacja, w której jakiekolwiek wydawnictwo poświęcone tematyce rowerowej osiągnie taki nakład. Treść książeczek często się powtarzała, pozwalając wykonać podstawowe zabiegi w zasadzie na dowolnym rowerze.

Czytelniku, jeżeli posiadasz w swoim archiwum taką książeczkę i chciałbyś się nią ze mną podzielić, proszę o kontakt.

Oprócz Instrukcji obsługi, których przykłady zamieszczam poniżej, Romet wydawał też tzw. prospekty, czyli, jakbyśmy powiedzieli dzisiaj, foldery reklamowe. Prezentowały one aktualną ofertę fabryki. Niestety żadnego z nich nie posiadam, a szkoda, bo zawierały podstawowe parametry techniczne oferowanych rowerów.

WPM WEMA, Warszawa 1972. Wznowienie. Nakład 800 000 + 55 egz. Format A6.

images/stories/20111101_Rowery_InstrukcjaObslugi/800_20111101_InstrukcjaObslugiRowerow_s01_wyostrz.jpg

WPM WEMA, Warszawa 1975. Nakład 20 000.

images/stories/20111031_Rowery_InstrukcjaObslugi/800_20111031_Rowery_InstrukcjaObslugi_s01_wyostrz.jpg

WEMA. Nakład 1 500 000 + 60 egz. Rok wydania: 1977.

images/stories/20111030_Rowery_InstrukcjaObslugi/800_20111030_Rowery_InstrukcjaObslugi0001_s01_wyostrz.jpg

Rok wydania: 1979, WEMA, nakład: 1 500 000 + 60.

images/stories/20120911_InstrObslRowerow_Czerw/640_20120907_InstrRometCzerw0001_zm.jpg

WEMA - 1 000 000 + 60 egz. Rok wydania: 1980.

images/stories/20111028_Rowery_InstrukcjaObslugi/800_20111028_Rowery_InstrukcjaObslugi0001_s01_01.jpg

Z zakładu R-4:

images/stories/20111102_Rowery_InstrukcjaObslugi/800_20111102_InstrukcjaObslugiRoweru_s01_wyostrz.jpg

Zakłady Graficzne "Nowator" Gdynia:

images/stories/20120912_InstrObslRowerow_Nowa/800_20120912_InstrRometNowa0001_zm.jpeg

ZGK Druk. im. K. Miarki, nakład 500.000 + 15 egz.

images/stories/20130304_InstrObslRow/640_20130206_RometInstrA_0001.jpeg

Instrukcja dodawana do rowerów składanych. Jak dla mnie unikat...

images/stories/20130304_InstrObslRowB/640_20130206_RometInstrB_0001.jpeg

Dział Wydawnictw PTH PREDOM-SERVICE, Warszawa 1984, HR 114/84

images/stories/20130304_InstrObslRow/640_20130206_RometInstrC_0001.jpeg

Add a comment

Wodząc palcem po mapie Żuław (Zalew Wiślany i okolice, Trasy rowerowe i piesze, skala 1 : 75 000, Cartomedia, Gdańsk 2003) postanowiłem objechać ich południowy kraniec. Tym razem dołączył do mnie Dino. Mój plan zakładał sfotografowanie licznych na tym obszarze domów podcieniowych, względnie innych wytworów człowieka. Tempo nieśpieszne, rewelacyjna pogoda i przepiękne widoki.

800_IMG_3348_Zulawy_v1

Zapraszam do lektury!

Add a comment

Zapraszam na wyprawę w głąb wielotrybu. Przyjęło się przyjmować nawet w literaturze technicznej, że wielotryb jest najmniejszą, niepodzielną częścią, nie nadającą się do serwisowania (rozbierania). Pomimo że nie jest to ekonomicznie uzasadnione postanowiłem rozebrać wielotryb, by pokazać, co jest w środku, z jakich elementów się składa. Tak z czystej ciekawości.

 

Uwaga! Należy przyjąć, że przedstawione w artykule działania mają charakter niszczący, czyli nie pozwolą na ponowne złożenie i eksploatację przedstawionych zespołów.

800_IMG_3461_FrancuskiBacik_ver3_v1

Zapraszam do lektury!

Add a comment

Tym razem smutna opowieść, o uszkodzeniu ramy rowerowej. Rama popękała na tyle, by ją skreślić z listy przydatnego sprzętu. Dla pamięci i przestrogi, warto być może zapamiętać te kilka zdjęć przedstawione w dalszej części artykułu. Rama popękała w mało fajnym miejscu, w zasadzie wykluczającym nawet tak radykalne kroki, jak spawanie. Moim zdaniem jedną z możliwych przyczyn powstania uszkodzeń mogły być źle dopasowane miski sterowe, względnie źle zainstalowane. Być może uszkodzenie powstało na etapie instalowania misek. Może zamiast napychania zostały brutalnie nabite i materiał ramy nie wytrzymał? Reszta, czyli rozszerzenie się pęknięć, było konsekwencją pierwotnego urazu i normalnego użytkowania ramy.

 

800_img_1051_PeknietaGlowkaOdDolu_v1

Zapraszam do lektury!

Add a comment